Original title:
Sieťový marketing ako príležitosť
Translated title:
Network marketing as an opportunity
Authors:
Hakun, Peter ; Turnerová, Lenka (advisor) ; Khelerová, Vladimíra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Cieľom tejto práce je vysvetliť princíp fungovania sieťového marketingu a popísať výhody, nevýhody a príležitosť, ktorú predstavuje pre výrobcu, distribútora i spotrebiteľa. Prvá kapitola definuje sieťový marketing a vysvetľuje princíp jeho fungovania a históriu. Druhá kapitola porovnáva sieťový marketing s klasickým distribučným reťazcom z pohľadu výrobcu i spotrebiteľa. Príležitosti, ktoré sieťový marketing prináša distribútorom sú popísané v tretej kapitole, ktorá tiež poukazuje na rozdiely medzi sieťovým marketingom a pyramídovými štruktúrami. Posledná kapitola predstavujúca praktickú časť približuje využitie sieťového marketingu vo firme Amway.Cílem této práce je vysvětlit princip fungování síťového marketingu, popsat jeho výhody, nevýhody a příležitost, kterou představuje pro výrobce, distributora i spotřebitele. První kapitola definuje síťový marketing a vysvětluje princip jeho fungování a historii. Druhá kapitola srovnává síťový marketing s klasickou formou distribučního řetězce z pohledu výrobce i spotřebitele. Příležitosti, které síťový marketing nabízí distributorům, jsou popsané ve třetí kapitole, které také poukazuje na rozdíly mezi síťovým marketingem a pyramidovými strukturami. Poslední kapitola představující praktickou část přibližuje využití síťového marketingu ve firmě Amway.The objective of this thesis is to clarify network marketing and how it works and to describe its advantages, disadvantages and opportunity which it offers to producer, distributor and consumer. The first chapter gives a definition of network marketing, explains how it works and refers to its history. In the second chapter the network marketing is compared to common distribution chain from producer's as well as consumer's point of view. Opportunities which network marketing offers to a distributor are described in the third chapter, which also points out the difference between network marketing and pyramid schemes. The last chapter representing practical part gives closer look at use of network marketing in Amway Company.
Keywords:
direct selling; distribution chain; internet selling; MLM; multilevel marketing; network marketing; distribuční řetězec; internetový prodej; MLM; multilevel marketing; network marketing; přímý prodej; síťový marketing
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/22450