Original title:
Vizitky a jejich použití v mezinárodním obchodě
Translated title:
Business cards and their use in international business
Authors:
Bílá, Veronika ; Gullová, Soňa (advisor) ; Klosová, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Vizitka jako prostředek sdílení kontaktů hraje v mezinárodním obchodě významnou roli. Tato bakalářská práce v první kapitole přibližuje historický vývoj jak tradiční papírové vizitky, tak nových elektronických prostředků sloužících ke sdílení kontaktních údajů. Dále se první kapitola práce zabývá formálními náležitostmi, jaké by vizitky měly splňovat, upřesňuje používání akademických titulů v rámci České republiky i mimo ni a používání zkratek. Druhá kapitola dělí vizitky podle účelu na osobní, firemní a diplomatické. Třetí kapitola se zabývá samotnou výměnou vizitek. Na příkladech jednotlivých zemí popisuje způsoby předávání v asijských zemích, v Evropě, v USA, v Kanadě a Latinské Americe. Čtvrtá kapitola představuje některé z nových trendů v oblasti sdílení kontaktů jako e-mailová vizitka, podpis připojovaný k e-mailu, CD vizitka, Poken, čtečka vizitek a předávání kontaktů prostřednictvím mobilního telefonu. Na tuto kapitolu navazuje kapitola pátá, jejíž součástí jsou výsledky průzkumné sondy provedené za účelem zjištění rozšířenosti a znalosti těchto nových nástrojů a posouzení, zda je papírová vizitka stále před těmito novými nástroji upřednostňována.The business card as a tool for exchanging basic contact information plays an important role in international business. The first section of this bachelor thesis deals with the history of both paper and electronic business cards. The first section also describes the formal requirements of business cards, the use of academic and company titles, as well as the use of abbreviations. The seconds section classifies personal, company and diplomatic cards. The chapter then deals with the actual exchange of business cards in different countries. It gives examples of the exchange in Asian countries, in Europe, in the USA, in Canada and Latin America. The fourth part of the thesis introduces some of the new trends in exchanging contacts electronically such as e-mail business card, e-mail signature, CD business card, Poken, card reader, or sharing the contact information with the help of mobile phones. This chapter is followed by the results of the survey designed to discover the quantity, frequency, and general knowledge of paper business cards as well as the new technology.
Keywords:
Asia; business card; Canada; electronic business card; Europe; Latin America; USA; Asie; elektronická vizitka; Evropa; Kanada; Latinská Amerika; USA; vizitka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/22263