Original title:
Jihovýchodní Asie jako nová destinace cestovního ruchu
Translated title:
Southeast Asia as a new tourist destination
Authors:
Dvořáková, Lucie ; Petrů, Zdenka (advisor) ; Straková, Ivana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vývojem cestovního ruchu v destinaci Jihovýchodní Asie a jejím cílem je zhodnotit jak evoluci jednotlivých zemí regionu, tak postavení a úroveň rozvoje celé Jihovýchodní Asie jako nové destinace cestovního ruchu. O celkovém ekonomickém vývoji těchto zemí bylo již v české literatuře publikováno mnoho, ale cestovní ruch, jako klíčový segment národní ekonomiky byl dosud neprávem opomíjen. Práce proto vymezuje destinaci Jihovýchodní Asie jako takovou, její specifika, postihuje směr a analyzuje trendy jejího vývoje a to zejména od začátku 90. let do současnosti. Rozebírán je jak příjezdový, tak domácí cestovní ruch, které jsou součástí cestovního ruchu destinace. Práce představuje "asijské tygry", jak jsou také země Jihovýchodní Asie označovány, jako perspektivní, nově objevené destinace, jejíž meziroční růst cestovního ruchu v 90. letech minulého století nezřídka přesahoval 30 %.The bachelor thesis is dealing with the development of tourism industry in South east Asia. Its goal is to asses not only the evolution of individual Southeast Asian countries but also to analyse its place within the world tourism framework. In the Czech literature, much has been published about Southeast Asian economy as a whole, but tourism industry, as a key sector of the economy has been neglected. This thesis therefore defines Southeast Asia as a tourist destination and also analyses its specialities and determines development trends, focusing on the period from the beginning of 1990 up to present. Both domestic and incoming tourism has been analysed, as they are both components of tourism in the destination. The thesis presents "Asian tygers" as newly emerged destinations, where tourism industry growth in the 1990s often exceeded 30% Y-o-Y.
Keywords:
Destination; Southeast Asia; UNWTO; WTTC; Destinace; Jihovýchodní Asie; UNWTO; WTTC
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/22190