Original title:
Využití ruských železnic pro obchod mezi EU a asijským kontinentem
Translated title:
The utilization of Russian railways in relation to Euroasian trade
Authors:
Rajnoch, Jan ; Kalínská, Emílie (advisor) ; Zamarski, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Záměrem bakalářské práce je poukázat na nevyužitý potenciál ruské železniční sítě v kontextu euroasijské dopravy a obchodu. V současné době značné množství zboží mezi Evropou a Asií je přepravováno skrze námořní dopravu. Navzdory dávnému věhlasu Hedvábných stezek obchodní aktivity ve vnitrozemí Euroasie uvadly a přeprava skrze Suezský průplav tak nabyla téměř monopolního postavení. V první části se zaměřuji na argumenty podporující význam ruských železnic jako nového možného doplňku pro stávající námořní dopravu. Dále se zabývám mezinárodními projekty týkající se problémů a perspektiv přepravy po Transsibiřské magistrále. Hlavní část mé práce je věnována komparaci železniční a námořní dopravy mezi Evropou a Asií. Na základě této použité metody se v závěru pokusím stanovit do jaké míry může ruská železniční síť konkurovat stávajícím námořním trasám.The aim of this bachelor work is to advert to unexploited potential of Russian railway network in the context of Euro-Asian container transportation and Euro-Asian trade. Nowadays, enormous part of merchandise flow between Europe and Asia is conveyed by sea transport. Despite the ancient fame of Silk roads trading activities in Euro-Asian inland faded away and forwarding via Suez Canal acquired almost monopoly position. At first, I will try to set up arguments supporting the position of Russian railways as a new possible supplement to sea transport. I will focuse on the new international projects tackling the problems and future perspectives of the Trans-Siberian railway. The key part of my bachelor work is dedicated to comparison between railway and sea transportation in the direction between Europe and Asia. At the conclusion, in accordance with previous comparison, I will try to determine to what measure could the Russian railway network compete with the current transportation via sea routes.
Keywords:
Euroasian trade; International transport; TEU; Trans-Siberian railway; Euroasijský obchod; Mezinárodní doprava; TEU; Transsibiřská magistrála
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/21834