Original title:
Vokální symfonie v tvorbě Vladimíra Sommera a Miloslava Kabeláče
Translated title:
Vocal symphonies by Vladimír Sommer and Miloslav Kabeláč
Authors:
Trojan, Pavel ; RIEDLBAUCH, Václav (advisor) ; FILAS, Juraj (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato magisterská práce se zabývá žánrem vokální symfonie. V první kapitole se
autor zaměřuje na definování žánru v kontextu historickém, hudebně teoretickém
a sémantickém. Zvláštní pozornost je věnována postavení a funkci žánru
v symfonické tvorbě několika skladatelů. Těžištěm této magisterské práce je pak
analýza dvou zásadních českých děl druhé poloviny 20. století - Vokální symfonie
Vladimíra Sommera a Osmé symfonie ?Antifony? Miloslava Kabeláče. Předmětem
zkoumání je hudební forma a především potom začlenění, funkce a stylizace vokální
složky a její vliv na celkové vyznění díla.This master thesis focuses on genre of vocal symphony ("choral symphony"). In the
first chapter general definition of genre is aimed to be determined in both historical
and semantical aspects. Special attention is paid to the role of vocal symphony in
symphonic legacy of particular composers. Focus of the work lies in music analysis
of two major compositions of two Czech composers of the second half of the 20th
century. Vocal Symphony by Vladimír Sommer and Eight symphony ?Antiphons? by
Miloslav Kabeláč. Scope of research is to evaluate use of vocal elements in the
symphonic form and how it affects intended musical statement.
Keywords:
hudební formy; hudební osobnosti; Kabeláč, Miloslav, 1908-1979; Sommer, Vladimír, 1921-1997; symfonická hudba; vokální hudba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8133