Original title:
Role představy, fantazie a imaginace v psychosomatickém pohledu na hlas
Translated title:
The role of idea, fantasy and imagination in psychosomatic voice perspective
Authors:
Koderová, Lucie ; VOSTÁRKOVÁ, Ivana (advisor) ; MARTÍNKOVÁ, Nina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Předložená diplomová práce se zabývá využitím představy, fantazie a imaginace
v tvorbě přirozeného hlasu.
Práce je rozdělena do pěti základních kapitol, ve kterých se postupně poukazuje na propojení fyzického těla s psychickými procesy a zdůrazňuje se význam tvorby obrazů při výchově k hlasu.
První kapitola se věnuje oboru hlasové výchovy, odkazu její historie a filozofie a uvádí specifika hlasotvorných procesů. Druhá kapitola představuje obor psychosomatiky od jejích počátků v medicíně až po její aplikaci v oboru výchovy hlasu a přibližuje vznik hlasových poruch. V třetí kapitole jsou vysvětleny pojmy představa, fantazie a imaginace a zároveň je popsána jejich role v hlasové výchově. Čtvrtá kapitola se zabývá dětmi ve třech věkových obdobích a také dětmi se specifickými potřebami. Tento teoretický přehled je zužitkován v poslední, páté kapitole, která předkládá konkrétní příklady práce s obrazotvorností v hlasové průpravě dětí v těchto skupinách.
Tato diplomová práce přináší jak teoretický základ psychosomatické metody práce s hlasem, tak i příklady aplikací v konkrétní situaci.This thesis is concerned with the use of idea, fantasy, and imagination
during the process of formation of the natural voice.
The thesis is divided into five chapters, which gradually points to connect
the physical body with the mental processes and emphasizes the importance
of developing images during the voice education process. The first chapter
deals with the voice education, reference the history and philosophy, and
also introduces the specifics during the voice-creation process. The second
chapter introduces the field of psychosomatic disciplines from medical
beginnings to its application in voice education, and describes the origins
of voice disorders. The concept of idea, fantasy, and imagination is
explained in the third chapter, and also their role in voice education is
described there. The fourth chapter deals with children in three age
periods and also children with special needs. This theoretical overview is
utilized in the final, fifth chapter, which presents specific examples of
working with imagery in voice education of children in these groups.
This thesis provides a theoretical basis as psychosomatic methods of work
with a voice, as well as examples of applications in a particular situation.
Keywords:
dramatická výchova; duševní schopnosti; fyziognomie; hlasotvorné procesy; hlasová kultura; hlasová výchova; imaginace; psychosomatika; pěvecké dovednosti; řečové dovednosti
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8083