Název:
Tvorba Igora Stravinského pro housle
Překlad názvu:
Compositions of Igor Stravinsky for Violin
Autoři:
Skalický, Ondřej ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Za téma bakalářské práce jsem zvolil život a dílo Igora Stravinského, s užším zaměřením na kompozice pro housle. Větší důraz pak přikládám skladbám Koncert in D pro housle a orchestr a Italská suita, se kterými mám osobní zkušenosti.
Igor Stravinskij složil většinu skladeb pro housle ve 30. letech, ve spolupráci s houslistou Samuelem Duškinem. Zcela originálních děl je mezi nimi pouze několik, častěji autor využíval hudební motivy z vlastních, dříve složených baletů, např. z děl Pták Ohnivák, Petruška, Příběh vojáka, Pulcinella, nebo Polibek víly.
Skladatel Igor Stravinskij je jistě rozporuplná osobnost. Ač v podstatě pragmatik, v hudební tvorbě se vždy řídil spíše instinktem; svému niternému cítění dával většinou přednost před pouhým používáním naučených kompozičních technik. Výsledkem pak byla díla plná originality a hudebního překvapení. Chtěl bych seznámit nejen houslisty s některými zajímavými okolnostmi vzniku skladeb, o nichž je v běžně dostupných pramenech jen velmi málo informací.The topic of my thesis is life and work of Igor Stravinsky with norrow focus on compositions for violin. I give greater emphasis to compositions Concerto in D for Violin and Orchestra and the Italian suite with which I have personal experience. Igor Stravinsky composed most of the compositions in the 1930th in cooperation with the violinist Samuel Duskin. Only a few of them are completely original works. The author often used musical themes from his own previously composed ballets, such as the The Firebird, Petrushka, The Soldier's Tale, Pulcinella, or Fairy's Kiss.
Composer Igor Stravinsky is certainly a controversial figure. Though essentially a pragmatist, he was always directed more by instinct while creating music. I would like to present to not only violinists interesting circumstances of compositions, even though is still little available informations.
Klíčová slova:
hudba; hudba pro housle; hudba pro jednotlivé hudební nástroje; hudební tvorba; Stravinskij, Igor', 1882-1971
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8066