Original title:
Pozitivní myšlení a jeho vliv na strukturu vlastních skladeb
Translated title:
Positive thinking and it´s influence on the structure of one´s own compositions
Authors:
Aslamas, Anton ; KURZ, Ivan (advisor) ; LOUDOVÁ, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Moje práce má záměr nejen zmapovat zajímavý vzájemný průnik mezi hudbou, filosofií a psychologií, ale i pomoci jiným umělcům (zejména pak hudebním skladatelům), kteří by tento spis v budoucnu mohli číst, nasměrováním do poněkud méně sledovaných a komentovaných oblastí poznání. V mé práci postupuji od obecného ke konkrétnímu - nejprve objasňuji, co je pozitivní psychologie, dále se věnuji účinkům, které má pozitivní myšlení na člověka obecně. Těžištěm mé práce je pojednání o tom, jaký konkrétní dopad má pozitivní přístup a myšlení na tvorbu mých skladeb. Práci pak zakončují příklady pravděpodobného pozitivního myšlení při hudební tvorbě z historie (týkají se zejména L. van Beethovena, O. Messiaena a S. Gubajduliné).The goal of my work is not only to chart the interesting intersection of music, philosophy and psychology, but also to help other artists (music composers in particular) who might read this work in the future by directing them to this less described and glossed fields of cognition. In the work I proceed from general notions to specific ones. At first positive psychology is described, followed by its affect on a human being in general. The focus point of the work is an exposition on particular impact of positive attitude and thinking on the creation of my compositions. The work is concluded by examples of presumable positive thinking in composition of music from history (mainly L. van Beethoven, O. Messiaen, S. Gubajdulina).
Keywords:
hudba; hudební kompozice; hudební struktury; psychologie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8035