Original title:
Bas jako projev periodicity v hudbě
Translated title:
The Bass as a Manifestation of Periodicity in Music
Authors:
Esterle, Vojtěch ; MRKVIČKA, Luboš (advisor) ; HOŘÍNKA, Slavomír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této práci je nejprve definována funkce basu jako základu harmonické hierarchie. Dále jsou sledovány různé podoby basu v jednotlivých epochách hudebních dějin a jejich vztah k dobovým pojetím harmonie. Následně je nastolen problém potlačení basu v avantgardní hudbě
20. století, jeho nový návrat je nalezen v hudebním minimalismu a spektralismu. Práce je založena na myšlence příbuznosti principů, které zakládají harmonické a rytmické hierarchie, díky které může být basová funkce zastoupena na úrovni rytmické pulsace.This paper defines the function of the bass as the basis of harmonic hierarchy at first. After that the different forms of the bass in particular
periods of time are followed. Then the problem of suppressing a bass in avant-garde music of the 20th century is brought forward; its new comeback is found in the minimal and the spectral music. The thesis is based on the concept of the affinity of principles which are responsible for the harmonic and the rhythmic hierarchy; this is the reason why the bass function can emerge also in a form of the rhythmic pulsation.
Keywords:
basová linka; hudba; hudba a čas; hudební kompozice; hudební rytmus
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8003