Original title:
Modelové situace a ornamentální kontrapunkt v Dobře temperovaném klavíru I. J. S. Bacha
Translated title:
Model Situations and ornamental Counterpoint in The Well-Tempered Clavier, Book 1, by J. S. Bach
Authors:
Čechová, Markéta ; MRÁZKOVÁ, Giedre (advisor) ; SPURNÝ, Vojtěch (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Magisterská práce s názvem "Modelové situace a ornamentální kontrapunkt v Dobře temperovaném klavíru, 1. díl, J. S. Bacha" se zabývá hudebním jazykem, který je typický pro kompoziční práci J. S. Bacha. V první kapitole uvádím historická fakta, která jsou nezbytná v tomto kontextu. Uvádím okolnosti vzniku hudebního textu, pro jaký nástroj je toto dílo napsané a probírám možné varianty ladění. Představuji různé možnosti pořadí Preludií a fug. V druhé kapitole představuji svou metodu analýzy, která vychází z hamburské školy. Ve třetí kapitole uvádím různé možnosti modelových situací v hudbě. Čtvrtá kapitola probírá ornamentální kontrapunkt a jeho význam pro hrajícího interpreta. Pátá kapitola je zaměřená na preludium, jeho různé druhy v historickém kontextu a souvislosti sBachovou tvorbou, šestá kapitola pojednává o fuze, definuje termín, a ukazuje jak vypadá kompoziční práce. Sedmá kapitola se nyní zaměřuje na výběr Preludií a fug z 1. dílu Dobře temperovaného klavíru a vysvětluje nastíněné principy ještě v detailu.The Master thesis named "Model situations and ornamental counterpoint in The Well Tempered Clavier, book 1, by J. S. Bach" deals with the musical language of composers, specially one like J. S. Bach. The first chapters shows historical facts about when the work was written, explains facts about the instrument and tuning. The second chapter explains the method of analysis, which is based on German musical theorists. Thethird chapter explains, what model situations are and their importance for a musician. In the fourth chapter I speak about ornaments in general and which importance they have for a musician, who is specialized on Baroque music. the fifth chapter deals with the prelude and his history, the sixth chapter deals with the fugue, and explains the process of composing. In the seventh chapter I analýze a fex compositions from the Well Tempered Clavier, book 1, to show different kinds of preludes and fugues in detail.
Keywords:
Bach, Johann Sebastian, 1685-1750; baroko (hudba); historicky poučená interpretace; hudba; hudební interpretace; hudební ornamentika
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7918