Original title:
Dozvuk autentického prostoru a jeho nahrazení umělým dozvukem
Translated title:
Reverbation in authentic acoustics Spaces and its Substitution synthetic Reverberation
Authors:
Stratílek, Jakub ; SYROVÝ, Václav (advisor) ; OTČENÁŠEK, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Předmětem této písemné práce je dozvuk jako přirozený akustický jev v uzavřených prostorech využívaných pro hudební produkci a jeho nahrazení. První kapitola práce vymezuje dozvuk jako fyzikální jev a definuje základní pojmy. Druhá kapitola je věnonána dozvuku autentického prostoru, jeho charakteristice a specifickým vlastnostem. V další kapitole jsou popsány vlastnosti umělého dozvuku, jeho parametry a případné problémy. V této kapitole je také uvedeno, jak umělý dozvuk přizpůsobit. Čtvrtá kapitola práce se věnuje srovnání autentického a umělého dozvuku. Nalezneme zde vzájemné srovnání jejich parametrů, rozdíly při buzení stejným signálem, porovnání algoritmických a konvolučních dozvuků s dozvukem autentickým. Kapitola pátá pak dále uvádí požadavky na umělý dozvuk při auralizaci a také některé elementární estetické kategorie. Poslední kapitola této práce popisuje praktický experiment, který ověřuje platnost hypotézy nahrazení přirozeného dozvuku. Předmět experimentu spočívá v auralizaci zvukové ukázky z bezodrazové místnosti a nahrávacího studia. Cílem experimentu je simulovat dozvuk koncertního sálu.Subject of this written work is as natural acoustic reverberation phenomenon in enclosed spaces used for music production and its replacement. The first chapter defines the reverberation as a physical phenomenon and defines the basic concepts. The second chapter is about reverberation authentic space, its characteristics and specific characteristics. The next chapter describes the properties of artificial reverberation, its parameters and potential problems. This chapter also shows you how to adapt artificial reverberation. The fourth chapter is devoted to a comparison of authentic and artificial reverberation. Here one can find a correlation between their parameters, the differences in the same excitation signal, compared the algorithmic and convolution with the aftermath of an authentic finish. Chapter Five then goes on to state requirements for artificial reverberation in auralization and also some basic aesthetic categories. The last chapter of this work describes a practical experiment that verifies the validity of the hypothesis replace natural reverberation. Subject experiment is auralization audio samples of an anechoic room and recording studio. The aim of the experiment is to simulate a concert hall reverberation.
Keywords:
hudební akustika; zvuk; zvuková technologie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7908