Original title:
Letecká doprava a pozice společnosti Travel Service na českém leteckém trhu
Translated title:
Air traffic and position of the company Travel Service in the air traffic market place
Authors:
Majerčin, Jakub ; Mervart, Michal (advisor) ; Fridrich, Zdeněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce seznamuje čtenáře s historii letecké dopravy, od jejího počátku až po současnost a s výhledem do budoucna v otázce vývoje leteckého dopravy a budoucnosti leteckých společností. Teoretická část je zaměřená na historické mezníky a počátky letectví v ČR a ve světě, na rozdělení obchodní letecké dopravy a dále na členění leteckých společností. Součástí práce je i zmínka o počátcích nízkonákladových leteckých společností a jejich postavení na leteckém trhu současnosti. Pro úplnost jsou zde popsány letecké aliance i druhy a typy letadel, s zaměřením na dva hlavní výrobce letadel Boeing a Airbus. Praktická část je zaměřena na popis vzniku druhé největší letecké společnosti v ČR Travel Service a její nízkonákladové části Smart Wings. Je zde analyzována schopnost společnosti obstát na konkurenčně silném leteckém trhu v Evropě a hlavní příčiny stabilního a setrvávajícího rozvoje společnosti Travel Service.The work acquaints readers with the history of air transport from its beginning up to the present time including the future prospects of the issue of development of air transport and the future of air carriers. The theoretical part focuses on historical milestones and origins of aviation in the CR and the world, division of commercial air transport and further on the structure of air carriers. The reference to origins of low-cost air carriers and their position at aviation market today too is part of the work. For sake of completeness there are air alliances as well as types and models of aircrafts described in the work with a focus on two major producers Boeing and Airbus. The practical part focuses on description of the establishment of Travel Service, a second biggest air carrier in the CR, and the SmartWings, its low-cost branch. The capability of the company to stand up to a competitive strong aviation market in Europe and the major sources of a stable and persistent development of the company Travel Service is analyzed in the work.
Keywords:
air traffic; air traffic market; Travel Service; letecká doprava; letecký trh; Travel Service
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/21798