Original title:
Motivace zaměstnanců v obchodní organizaci v Bělorusku
Translated title:
Motivation of employees in the organization in Belarus
Authors:
Paulava, Maryna ; Dvořáková, Zuzana (advisor) ; Kleibl, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalařské práci se zaměřím na oblast motivace zaměstnanců, protože v současné době nikdo nepochybuje o tom, že jedním z nejdůležitějších zdrojů každé firmy jsou její zaměstnanci. Cílem bakalářské práce je analyzovat a hodnotit nástroje motivace k práci zaměstnanců v obchodní společnosti Nevel, identifikovat faktory, které ovlivňují jejich produktivitu práce a navrhnout systém účinných stimulů k práci, a to zejména v oblasti mzdových pobídek, protože mzda je hlavním motivačním nástrojem ve rozvíjející ekonomice. Práce bude zkoumat motivační nástroje používané ve společnosti Nevel, a.s. se sídlem v Bělorusku. Sběr údajů pro analýzu motivace zaměstnanců jsem provadla pomocí dotazníku. V teoretické části budou vysvětleny pojmy, jako je motivace, popisovány různé motivační modely jako Herzbergův dvoufaktorový model, teorie X a Y podle McGregora, ERG -- teorie Alderfera, teorie rovnováhy apod.My work covers the phenomenon of employee motivation as no one can doubt that human resources are one of the most important factors for every company. The purpose of this study is to analyse and evaluate techniques for employee motivation, used by the company NEVEL, to determine the factors, influencing the performance level of the employees and to propose an effective system of stimuli, especially in the field of remuneration, which is one of the main motivational tool in developing countries. This work investigates the motivational tools , used in the company NEVEL that is founded in Belarus. Data collection for the analysis of employee motivation was carried out with the help of questionnaire. The theoretical part of my work is devoted to the explanation of the notion of motivation, to the description of such motivation models as Herzberguv two-factors model, X and Y theories, depending on McGregor, ERG-ALderfera theories, equilibrium theory etc.
Keywords:
methods of motivation; motivation; need; remuneration; stimulation; motivace; motivační nástroje; mzda; potřeba; stimulace
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/21567