Název:
Kvalita spolupráce základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů na Třebíčsku
Překlad názvu:
The Cooperation Quality of Elementary Schools with Specialists on Prevention of Social Pathological Phenomena on the Třebíč's Discrict.
Autoři:
CHALUPOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou prevence sociálně patologických jevů na základních školách v okrese Třebíč. Prevence sociálně patologických jevů se v posledních letech velmi dobře vyvíjí, zejména prevence ve školách a školských zařízeních. Prevenci si školy nejčastěji provádí samy v rámci přednášek nebo v hodinách zabývajících se výchovou ke zdraví. Dále vzniká stále více subjektů, které preventivní programy poskytují. Škole postačí si daný program pouze vybrat a objednat. Právě spolupráce základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů byla předmětem zkoumání práce. Cílem bylo zmapovat míru a kvalitu spolupráce základních škol s odborníky při prevenci sociálně patologických jevů i to, zda je v této problematice rozdíl mezi menšími a většími základními školami. Odborníky byli myšleni policisté, hasiči, zdravotníci a další poskytovatelé preventivních programů. Pro výzkum byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat byl proveden pomocí hloubkových narativních rozhovorů. Účastníci výzkumu byli vybíráni pomocí záměrného (účelového) výběru. Výzkumným souborem bylo pět metodiků prevence větších i menších základních škol na území třebíčského okresu. Velikost škol byla dána počtem žáků, kteří danou školu navštěvují. Výzkum byl zaměřen na výzkumnou otázku: Spolupracují základní školy při prevenci sociálně patologických jevů s odborníky z jiných oborů? Z výsledků vyplynulo, že všechny dotazované základní školy při prevenci spolu-pracují s odborníky. Mezi nejčastější poskytovatele patří Městská policie Třebíč, Městská policie Moravské Budějovice, Záchranná služba a nestátní neziskové organizace, jako např. Klub Zámek, K-centrum, STŘED, o.s. a další. Z velké části si však škola provádí prevenci sama, nejčastěji v rodinné a občasné výchově. V rámci nespecifické primární prevence školy nabízí spoustu volnočasových a zájmových aktivit. Při spolupráci s odborníky školy nechávají poskytovatele, aby preventivní program proběhl v jejich režii. Odborníkům poskytují informace o kolektivu, do kterého vstoupí, počtu žáků, popř. o problémech, které se ve třídě vyskytují. Výzkum ukázal i nejčetnější rizikové jevy, které se na tázaných školách objevují. Jsou to šikana, záškoláctví, užívání návykových látek a kyberšikana. Dále z výzkumu vyplynulo, že téměř ve všech školách není problém s financování preventivních programů. Na konci rozhovoru byla každému školnímu metodikovi prevence položena otázka: Jak subjektivně vnímají prevenci na škole, na které působí? Dle odpovědí jsou čtyři metodikové s prevencí na škole spokojeni, ale pouze jeden by vůbec nic neměnil. V rámci výzkumu byly navštíveny dvě větší a tři menší základní školy a v této oblasti nebyl zaznamenán žádný rozdíl. I přesto, že se prevence v posledních letech velmi dobře rozvíjí, bylo by vhodné se tímto tématem i nadále zabývat. Z toho důvodu by bylo dobré, kdyby se tato bakalářská práce stala podkladem pro další výzkumy. Dále může práce přinést informace o spolupráci základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů.The Bachelor's thesis deals with the prevention of socio-pathological phenomena at primary schools in the district of Třebíč. The prevention of socio-pathological phenomena has developed significantly in recent years, especially prevention at schools and school facilities. Prevention is most often done by schools themselves in lectures or classes dealing with health education. Furthermore, there are more and more bodies providing preventive programmes. Schools just need to select a programme and order it. The thesis focuses on the cooperation between primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena. The aim of the thesis was to explore the degree and quality of cooperation between primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena, and whether there is any difference between smaller and larger primary schools concerning this issue. Experts refer to police officers, firefighters, paramedics and other providers of preventive programmes. A qualitative research method was used for the research. Data collection was carried out using in-depth narrative interviews. Research participants were selected by an intentional (purposeful) selection. The research sample consisted of five prevention methodologists of larger and smaller primary schools in the district of Třebíč. The size of schools was determined by the number of pupils who attend the school. The research focused on the following research question: Do primary schools cooperate in the prevention of socio-pathological phenomena with experts from other disciplines? The results showed that all surveyed primary schools cooperate with experts in the prevention. The most common providers include Třebíč Municipal Police, Moravské Budějovice Municipal Police, Emergency services and non-state non-profit organizations, such as Klub Zámek, K-centrum, STŘED, o.s. and others. However, for the most part schools carry out prevention themselves, mostly as part of family and civic education. Schools offer plenty of leisure time activities within the non-specific primary prevention. When cooperating with experts, schools let providers handle preventive programmes themselves. They provide experts with information about individual groups they enter, number of pupils, or problems that occur in a class. The research also suggested the most frequent risk phenomena that appear at the interviewed schools. These are bullying, truancy, substance abuse and cyberbullying. In addition, the research showed that there is no problem with the funding of preventive programmes at almost any school. At the end of the interview, each school methodologist was asked: How subjectively do they perceive prevention at the school where they work? According to the responses, four methodologists are satisfied with the prevention at the school, but only one would not change anything. Within the research two large and three smaller primary schools were visited and no difference was noticed in this area. Even though prevention has developed significantly in recent years, it is advisable to focus on this issue in the future too. Therefore, it would be beneficial if this Bachelor's thesis became a basis for further research. The thesis can bring further information about the cooperation of primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena.
Klíčová slova:
odborníci; prevence; prevence sociálně patologických jevů na školách; sociálně patologické jevy; spolupráce; cooperation; experts; prevention; prevention of socio-pathological phenomena at schools; socio-pathological phenomena Citace: CHALUPOVÁ, Michaela. Kvalita spolupráce základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů na Třebíčsku. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38574