Název:
Fyzioterapeutické postupy ovlivňující svalové dysbalance u dětí mladšího školního věku navštěvující třídu pro nadané děti
Překlad názvu:
Physiotherapeutic procedures affecting muscle imbalance of children of younger school age - attending classes for gifted children
Autoři:
MUSILOVÁ, Veronika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na svalové dysbalance u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku a na možnost jejich ovlivnění pomocí některých fyzioterapeutických postupů. Svalová dysbalance je stav, při kterém dochází k nerovnováze mezi svaly kolem kloubu. Tonus takových svalů není ideální, protože některé svaly (tonické) se přetěžují a jiné (fázické) ochabují. Při takovém stavu není ani nastavení kloubních ploch ideální a kloub se přetěžuje. Pokud se takový stav neřeší, patologie se může prohlubovat a nevznikají jen funkční ale i strukturální změny (Čermák, 2008; Kolář, 2009).Příčinou svalových dysbalancí je nevhodné funkční zatížení jako nadměrné, nedostatečné či kvalitativně nevhodné nároky vyvíjené na sval (Čermák, 2008). Příkladem takového zatěžování je nošení těžkých batohů, nevhodné matrace, jednostranné zatížení, dlouhé sezení ve volnočasových aktivitách (televize, PC) či celkový životní styl (Petersen, 2013; Kolisko, Fojtíková, 2003). V teoretické části je postupně vymezen termín "nadané dítě", vymezeny složky pohybového systému, popsán motorický vývoj dítěte, vysvětlena problematika svalových dysbalancí. Dále jsou uvedeny vybrané výzkumné práce, nastíněna diagnostika držení těla a v neposlední řadě zmíněny některé často užívané fyzioterapeutické postupy k ovlivnění svalových dysbalancí a vadného držení těla. Cílem práce bylo zmapování zkrácených a oslabených svalových skupin u konkrétních dětí v dané třídě pro mimořádně nadané. S využitím některých fyzioterapeutických postupů tyto dysbalance ovlivnit a výsledky porovnat s dětmi navštěvující běžné třídy z již provedených výzkumů. Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor tvořilo 14 dětí docházející do 4. třídy pro mimořádně nadané děti ve věku 9 až 10 let. Sběr dat proběhl formou odběru přímé anamnézy, vstupního vyšetření, výstupního vyšetření, podoskopickým vyšetřením u všech dětí a fotodokumentací celých postav u čtyř dětí. Vše s informovaným souhlasem rodičů. Práce může sloužit jako edukační materiál nejen pro zdravotnické pracovníky, ale i pro samotné nemocné či pro jejich rodiny.This bachelor work is focused on muscle imbalance of gifted children of younger school age and possibility of its influence by using some physiotherapeutic approaches. Muscle imbalance is a condition where we can found imbalance between the muscles around a joint. Tonus of these muscles is not ideal, because some muscles (tonic muscles) are overloading and other (phasic muscles) are becoming weaker. Either setting of joint is not ideal in this condition because the joint is overloaded. If such a condition does not solve the pathology may get worse and other functional and structural changes can appear (Čermák, 2008; Kolář, 2009). The cause of muscle imbalance is inappropriate functional load such as excessive, inadequate or inappropriate qualitative claims applied on the muscle (Čermák, 2008). An example of such loading is carrying heavy backpacks, bad mattress, one-sided load, prolonged sitting in free time activities (TV, PC) or lifestyle (Petersen, 2013; Kolisko, Fojtíková, 2003). The theoretical part is gradually defined the term "gifted child", defined parts of the locomotor system, described motoric development of the child, explained issue of muscle imbalances. Furthermore selected researches works, outlined diagnostics of posture and last but not least mentioned some often used physiotherapeutic approaches to influence muscle imbalances and poor posture. The aim was to map the shortened and weakened muscle groups in chosen class for specially gifted. By using some physiotherapeutic approaches affect positively these imbalances and compare the results with children attending regular classes from researches which have been already carried out. The practical part is processed in the form of qualitative research. The research sample included 14 children attending the 4th grade for specially gifted children between 9 and 10 years. Collection of data was conducted by taking direct medical history, examination of the input, output test and podoscop examination. Four children also agreed with photographs of whole body. All has been done with the informed consent of the parents. The work can be used as educational material for medical professionals, patients or their families.
Klíčová slova:
děti mladšího školního věku; fyzioterapeutické postupy; svalové dysbalance; muscle imbalance; of younger school age; physiotherapeutic approaches Citace: MUSILOVÁ, Veronika. Fyzioterapeutické postupy ovlivňující svalové dysbalance u dětí mladšího školního věku navštěvující třídu pro nadané děti. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38811