Original title:
Role rodiny a školy v prevenci delikventního chování třeboňských základních škol
Translated title:
Role of family and school in the prevention delinquent behavior of children Třeboň primary schools
Authors:
ZABILKA, Pavel Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V současné době je šíření sociálně - patologických jevů u dětí velmi specifické a svou roli v tomto procesu nepochybně hraje i rychlost kulturních a sociálních změn, k nimž v naší společnosti dochází a které zasahují do rodinného a školního života dětí. Negativním důsledkem je pak zpochybňování norem, jež společně s nevhodnými vzory přispívá k destabilizaci životních hodnot. Z toho pramení delikventní chování dětí v rodinách, ale i ve školním prostředí. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaká míra delikventního chování se v současné době vyskytuje na třeboňských základních školách a jak může působit rodina a škola při prevenci tohoto sociálně - patologického jevu. V teoretické části práce vymezuje základní pojmový aparát k danému tématu. Uvádí se zde základní klasifikace poruch chování etopedického charakteru a ty se rozdělují na dvě základní, a to podle společenské nebezpečnosti, a z hlediska věku. Jako příčiny delikventního chování se uvádí hlavní činitelé: dědičnost, sociální faktory, rodina a škola, které jsou odbornou veřejností označovány za základní. Ty následně charakterizujeme a vzniká tak obraz, který je zásadní pro celkový pohled na danou problematiku. Klíčovým institucím v oblasti výchovy - rodině a škole - je věnován v práci značný prostor. Představujeme hlavní funkci rodiny a zdůrazňujeme její význam a vliv, pokud jde o chování jedince. V samostatné kapitole Škola, se představují priority této instituce a charakterizují se témata, jako je funkce pedagoga a školní šikana. Oporou v teoretické části jsou pak relevantní odborné publikace. Práce nabízí více úhlů pohledu, aby vznikl komplexnější náhled na problematiku a ucelená představa o prezentovaném tématu. Pro výzkumnou část práce byly stanoveny tři hypotézy, které se v rámci výzkumu ověřovaly. První hypotéza zněla: Děti žijící v neúplné rodině mohou být náchylnější k delikventnímu chování. Druhá hypotéza: Nadpoloviční většina respondentů se ve škole setkala s šikanou. A třetí: Děti jako oběti šikany se více svěřují vrstevníkům než rodičům a učitelům. Výzkum byl realizován prostřednictvím kvantitativní metody sběru dat. Zkoumaným souborem byli žáci z třeboňských základních škol. K danému tématu byla zvolena metoda dotazování, technika dotazník, čímž se podařilo zhodnotit cíl a ověřované hypotézy. Dotazník obsahoval šestnáct otázek a byl prostřednictvím pedagogického sboru základních škol distribuován vzorku stu respondentům. Výsledek výzkumu poskytl odpověď na všechny položené hypotézy. První uvedená hypotéza se potvrdila: Pro dítě je důležitá funkce obou rodičů a v případě narušení této funkce rodiny jsou děti více náchylné k delikventnímu chování, což byl i výsledek a zároveň verifikace prvé hypotézy. Výsledkem studie tedy bylo, že neúplná rodina není zcela schopna v plném rozsahu plnit svoji výchovnou a preventivní funkci. V případě výzkumu druhé hypotézy, spojené se sociálně patologickým jevem šikany, se potvrdil předpoklad, že více než polovina dětí se v průběhu školní docházky se šikanou setkala. I poslední hypotéza byla verifikována, přičemž se potvrdilo, že při zaznamenání šikany se děti více svěřují vrstevníkům než rodičům a učitelům. Výzkum poskytl náhled na to, jakou má škola a rodina nezaměnitelnou funkci ve vývoji dítěte. Důvěra a psychická podpora v období vývoje dítěte je jak v rodině, tak ve školním prostředí faktorem, který ovlivňuje jeho pozdější zdravý vývoj.Today the impact on the increase of sociopathological issues in children is very specific. This is, undoubtedly, caused by swift cultural and social changes taking place in our society and affecting the family and school life of children. The negative implications lie in questioning norms which leads hand in hand with inappropriate examples to the destabilization of life values, reflected by delinquent behaviour among children both at school and in their family. The main objective of the present thesis was to find out the degree of delinquent behaviour taking place in grammar schools in the town of Třeboň today, and how the family and school can contribute to the prevention of this sociopathological phenomenon. The theoretic section of the thesis defines basic related terms. We mention a simple classification of behaviour disorders covered by the special education of children with behavioural disorders which are divided into two basic categories based on the degree of social threat and age. There are two main factors contributing to delinquent behaviour: heredity; social factors; and family and school, defined as the key factors by experts. Subsequently, these are characterized giving an essential picture of the overall perspective of the issue covered by the thesis. Ample space is given to the characteristic of the terms "family" and "school" as they are the two institutions that are essential in terms of upbringing. We present the primary function of the family, highlighting its importance and impact when it comes to individual behaviour. In a separate section called "The School" are presented the priorities of this institution, characterizing the issues such as the role of teachers and bullying in school. The theoretic section is supported by relevant specialized publications. The thesis offers multiple views on the given issue in order to give a complex perspective and a comprehensive picture of our topic. The research part of the thesis is based on three hypotheses which were verified during the research. The first hypothesis was the following: Children from incomplete families may be more predisposed to delinquent behaviour. The second hypothesis: More than half of respondents experienced bullying in school. And finally, the third hypothesis was: Children who experienced bullying tend to confide to their peers rather than parents or teachers. The research was carried out using the quantitative method of data collection with the sample represented by the pupils of grammar schools in Třeboň. In view of the topic we chose the interview method using a questionnaire, which made it possible to evaluate the object and the hypotheses to be verified. The questionnaire included 16 questions and was distributed by teaching staff of grammar schools to the selected respondents. The research provided answers to all the hypotheses. The first hypothesis was confirmed: The function of both parents is important to the child; if it is affected, children are more prone to delinquent behaviour, which was both the result and verification of our first hypothesis. So the study revealed that an incomplete family is not able enough to fulfil its upbringing and preventive function. The research of our second hypothesis, associated with the sociopathological issue of bullying, proved our assumption that more than half children have actually experienced bullying in school. Finally, the last hypothesis was verified and confirmed: having experienced bullying, children tend to confide to their peers rather than parents or teachers. The research gave us a picture of how the function of both school and family is irreplaceable when it comes to the upbringing of children. Trust and psychological support in the development of children in both family and school are a factor impacting their healthy development in the future.
Keywords:
Delinquenci; Family; Prevention; School; Delikvence; Prevence; Rodina; Škola Citation: ZABILKA, Pavel. Role rodiny a školy v prevenci delikventního chování třeboňských základních škol. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/39098