Název:
Některé ekonomické aspekty vzdělávání v České republice
Překlad názvu:
Some economic aspects of Education in the Czech Republic
Autoři:
KOMENDOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je poskytnout aktuální přehled vybraných ekonomických aspektů vzdělávání v České republice. Současně bude v práci zmapován základní koncept práce jako výrobního faktoru, resp. lidského kapitálu (T. W. Schultz, G. S. Becker) a jejich aplikace na sektor školství ČR. Vzdělávací systém České republiky pak bude posuzován na základě údajů a kritérií, které zpracovává Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Metody použité k tomuto účelu jsou kvalifikovaná heuristika, komparace a analýza, protože některé údaje a výsledky je nutné konfrontovat s dalšími výsledky, které jsou zpracovány reprezentativními mezinárodními a národními statistickými výzkumnými institucemi (ČSÚ, Eurostat, CERGE-EI).V této práci jsou zahrnuty pouze vybrané ekonomické aspekty vzdělávání. Teoretická část nás seznamuje s lidským kapitálem, jeho pojetím dle W.T. Schultze a G.S. Beckera, jeho měřením a dále významu vzdělávání pro českou společnost. Teoretická část dále definuje hlavní ekonomické aspekty vzdělávání a průzkumy PISA a PIAAC. Praktická část je věnována výsledkům vybraných ukazatelů a průzkumů PISA a PIAAC.The goal of this Diploma thesis is to provide the basic overview of current economic aspects of education of the Czech Republic. At the same time this Diploma thesis mapped out the basic concept of labor as a factor of production, or more precisely human capital (T. W Schultz, G. S Becker) and their application in the sector of education. The educational system in the Czech Republic will be assessed on the basis of a criterion that handles the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). The methods used for this purpose are qualified heuristics, comparison and analysis, because some of the data and the results should be confronted with other results that are processed by some representative international and national statistical research organizations (CSO, Eurostat, CCERGE-EI). This Diploma thesis includes only selected economic aspects of education. The theoretical part introduces human capital, its conception by W. T. Schultz and G. S. Becker, his measurements and the importance of education for czech society. The theoretical part defines the main economic aspects of education and PISA and PIAAC Survey. The practical part is devoted to the results of selected indicators and PISA and PIAAC Survey.
Klíčová slova:
lidský kapitál; OECD; PIAAC průzkum; PISA průzkum; vzdělávání; education; human capital; OECD; PIAAC Survey; PISA Survey Citace: KOMENDOVÁ, Michaela. Některé ekonomické aspekty vzdělávání v České republice. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/31246