Original title:
Možnosti trávení volného času dětí s poruchou autistického spektra v Českých Budějovicích
Translated title:
Spending of leisure time of children with autism spectrum disorder in Czech Budweis
Authors:
HOŠTIČKOVÁ, Věra Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V současné době v Českých Budějovicích existuje specializované zařízení (Auticentrum), kde mohou děti s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) trávit svůj volný čas. Porucha autistického spektra je pervazivní vývojová porucha, všepronikající, tedy zasahující do všech důležitých oblastí vývoje dítěte. Nedostatky se projevují ve třech hlavních oblastech sociální, komunikační a v oblasti představivosti. Deficity se promítají do běžného každodenního života dítěte. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do třech kapitol. První kapitola se zabývá charakteristikou poruch autistického spektra, druhá kapitola vymezuje pojem volný čas ve vztahu k autismu a třetí kapitola je věnována vybraným neziskovým organizacím v Českých Budějovicích. Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit skutečné možnosti trávení volného času vybraných dětí s PAS v Českých Budějovicích, analyzovat a zjistit objektivní důvody, které limitují děti při výběru volnočasové aktivity. Informace byly získávány metodou kvalitativního výzkumu. Sběr dat byl realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů v rámci vybrané výzkumné složky respondentů. Rozhovory byly vedeny podle předem připravených okruhů otázek s vybranými respondenty, které tvořily matky dětí s poruchou autistického spektra. Výsledky práce obsahují volný přepis rozhovorů s respondentkami, kdy klíčové otázky odpovídající na výzkumné cíle jsou zpracovány v přehledné tabulce. Z výsledků rozhovorů matek vyplývá, že při výběru kroužků jsou děti s PAS limitovány především svými odlišnostmi v chování. Při výběru volnočasových aktivit je nutné brát ohledy na jejich specifické potřeby a individualitu. Tyto děti mají specifické možnosti a schopnosti, a proto i přístup k nim musí být specifický. V rámci výzkumu bylo zjištěno, jaké výhody má pro děti s PAS specializované zařízení (Auticentrum), které všechny vybrané děti navštěvují nebo navštěvovaly. Respondenti jako největší pozitivum vidí to, že si jejich děti našly kamarády, se kterými mohou trávit volný čas i mimo řízenou zájmovou činnost. Respondenti jsou si vědomi dalších možností trávení volného času v rámci nabídky škol, které děti navštěvují, ale vyjma školní družiny navštěvují pouze kroužky ve specializovaném centru. Tato bakalářská práce potvrzuje fakt, že možností, kde děti s autismem mohou trávit volný čas, je nedostatek. Poukazuje na to, že při volbě aktivit je podstatný individuální přístup, zohlednění specifických potřeb a možností dítěte. Práce by mohla sloužit rodičům dětí s autismem jako informační materiál o možnostech využívání volnočasového vzdělávání v Auticentru v Českých Budějovicích. Dále pak pro ostatní organizace, jako inspirativní materiál pro nabídku volnočasových aktivit dětem s autismem.Currently, there is a specialized centre (Auticentrum) in České Budějovice, where children with Autism spectrum disorder (further on only as "ASD") can spend their free time. Autism spectrum disorder is a pervasive developmental disorder, spreading through every important area of a child's development. Shortcomings are obvious in three main areas social, communication and in the area of imagination. Deficits in any of those areas are projected into the everyday life of the child. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the characteristics of the Autism spectrum disorder, the second chapter explains the concept of free time in the relation to Autism and the third chapter is designated to selected non-profit organizations in České Budějovice. The goal of the practical part of this paper is to determine real possibilities of spending free time that children with ASD have in České Budějovice, to analyse and to find objective reasons which limit the children's choice of free time activities. A set of information was gathered with the use of method of qualitative research. The collection of data was executed by half-structured interviews within a selected experiment sample of respondents. Interviews were carried out with questions on topics prepared beforehand with selected respondents, who were mothers of children with the Autism spectrum disorder. The results of this paper contain a free transcription of interviews with respondents and key questions answering goals of this experiment are listed in synoptic tables. From results of interviews with mothers, it is apparent that the foremost obstacle for children with ASD is their differences in behaviour. When choosing a free-time activity for a child with ASD, their specific needs and individuality must be taken into account. These children have specific capabilities and abilities and, therefore, also an approach to them must be specific. During the research, certain benefits were discovered for children with ASD that the specialized centre (Auticentrum), which selected children visited, or have visited. Respondents see as the largest advantage the fact that their children with Autism found friends, with whom they can spend their free time even outside of controlled hobbitry activities. Respondents are aware of further possibilities of free time activities in the offer of schools which children attend, but except after-school daycare, their children participate in activities only in the specialized centre. This bachelor thesis only confirms the fact that possibilities how children with autism can spend their free time are not sufficient in number. It also points out that it is necessary, when choosing an activity, to follow individual approach, to respect specific needs and capabilities of the child in question. This thesis could serve parents of children with autism as an informative material about possible use of free-time education in Auticentrum in České Budějovice. Further, it could serve other organizations as an inspiration on the offer of free-time activities of children with autism.
Keywords:
Autism spectrum disorder; leasure time; non profit making organization; neziskové organizace; Pervazivní vývojové poruchy; volný čas Citation: HOŠTIČKOVÁ, Věra. Možnosti trávení volného času dětí s poruchou autistického spektra v Českých Budějovicích. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/38894