Název:
Rozvoj sebeobslužných kompetencí u dětí se zrakovým postižením v mateřské škole
Překlad názvu:
Development of self-service competencies at children with eye impairment in the kindergarten
Autoři:
HÁVOVÁ, Tereza Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se věnuje tématu rozvoje sebeobslužných kompetencí u dětí se zrakovým postižením (dále jen ZP) v MŠ. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem se kurikulum MŠ pro děti se zrakovým postižením věnuje systematickému rozvoji sebeobslužných dovedností a samostatnosti dětí. Práce se skládá ze tří hlavních částí. Stati teoretické, praktické a přílohové. Teoretická část je rozdělena na dva hlavní bloky. První blok se zabývá dítětem se ZP, jsou zde zmíněné nejčastější zrakové vady, kompenzační možnosti, rozepsán specifický vývoj dítěte v oblastech zrakového vnímání, kognitivních funkcí, pohybového vývoje a socializace. V práci není opomenut význam výchovy dítěte v rodině. Konec prvního bloku se věnuje vývoji sebeobslužných dovedností. Druhý blok je věnován možnostem předškolního vzdělávání jedinců se zrakovým postižením s důrazem na specifika ve vzdělávacím obsahu výše zmíněného vzdělávacího stupně. Praktická část je zpracována kvalitativním šetřením. K výzkumu byly použity následující techniky sběru dat dotazování rodičů, písemné dotazování pedagogů a pozorování dětí v oblasti sebeobsluhy. Výzkumný terén tvořila třída Želviček v MŠ pro zrakově postižené. Součástí praktické části je analýza Školního vzdělávacího programu (ŠVP) a Třídního vzdělávacího programu (TVP). Teoretická část může sloužit jako studijní materiál, praktická část jako zpětná vazba pro odbornou veřejnost.The bachelor thesis devotes to the development of self-service competences in visually impaired children at nursery school. The main goal of the work is to find out what part in the frame of the curriculum is used for the systematic development of self-service skills and children´s independence in nursery school. The thesis contains theoretical, practical and enclosed parts. The theoretical part is divided into two blocks. The first block is focused on a visually handicapped child. There are also mentioned the most frequent visual disorders, compensatory possibilities and a specific child´s development in visual perception, cognitive functions, moving apparatus and socialization. Further, the work is aimed at bringing up a child in a family. The end of the first block deals with the self-service competences. The second block is devoted to some possibilities in education of pre-school visually impaired children focused on the educational specifications at nursery school. There is a qualitative analysis in the practical part. There are used the following methods for the data parents and teachers´ interviewing and children´s observing while self-servicing. It was chosen for the research the class named Želvičky in the nursery school for the visually impaired. Moreover, there are analyses of the School Educational Programme and the Classroom Educational Programme. The theoretical part can be used for studying and the practical part can be used as feedback for the public.
Klíčová slova:
Dítě se zrakovým postižením; předškolní vzdělávání; sebeobslužné kompetence; Child with eye impairment; preschool education; self-service competences Citace: HÁVOVÁ, Tereza. Rozvoj sebeobslužných kompetencí u dětí se zrakovým postižením v mateřské škole. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38874