Název:
Prediktory čtenářského vývoje v kontextu rizika specifických poruch učení.
Překlad názvu:
Predictors of reading skills development in the context of risk of specific learning disabilities.
Autoři:
PUDÍKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá možnostmi predikce dyslexie u dětí mladšího školního věku. Práce je členěna do dvou částí části teoretické a části praktické. V úvodu části teoretické nahlížím do oblasti čtenářského vývoje. Nosnou konstrukci poté představují způsoby predikce čtenářského neúspěchu a následná diagnostika dyslexie. V tomto ohledu pracuji s dítětem předškolního věku a žákem na počátku školní docházky. Uvádím příklady několika prediktivních baterií. Teoretickou část uzavírám aktuálními informacemi o prevalenci dyslexie v České republice a v zahraničí. Část praktická navazuje na část teoretickou. Jejím obsahem jsou výsledky výzkumného šetření, ve kterém jsem prostřednictvím Souboru specifických zkoušek sledovala morfologické a fonologické schopnosti a způsob čtení u žáků druhého ročníku ZŠ. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jaká je souvislost mezi výkonem ve čtení a morfologickými a fonologickými schopnostmi. Ke splnění cíle bylo použito testové metody kvantitativního výzkumu.This thesis explores the possibilities of dyslexia prediction at primary children. It is divided into two parts a theoretical one and a practical one. The introduction of the theoretical part is focused on the children reading skills development. However, the possibilities of reading failure prediction and diagnosis of dyslexia are the key content of this part. In this respect I focus on the preschoolers and children at the beginning of the school attendance. I mention a few predictive batteries. The theoretical part is concluded with the current information about dyslexia prevalence in the Czech Republic and abroad. The practical part is based on the theoretical part. It contains the results of the research investigation. I got these results during the testing of morphological and phonological abilities as well as reading tests. The research was performed in the second class of primary school. The main objective of the thesis was to find out what is the relationship between performance in reading and morphological and phonological abilities.The test method of the quantitative investigation was used in this research.
Klíčová slova:
dyslexie; fonologické schopnosti; morfologické schopnosti; predikce; čtenářský vývoj; dyslexia; morphological abilities; phonological abilities; prediction; reading skills development Citace: PUDÍKOVÁ, Jana. Prediktory čtenářského vývoje v kontextu rizika specifických poruch učení.. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/31588