Original title:
Sponzoring jako marketingový nástroj
Translated title:
Sponsoring as a marketing tool
Authors:
Šída, Rudolf ; Vávra, Oldřich (advisor) ; Zamazalová, Marcela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Sponzoring si skutečně a oprávněně zaslouží své místo mezi marketingovými nástroji. O jeho významnosti svědčí nejen fakt, že je v praktickém životě jako nástroj firmami stále více využíván, je mu také věnována i větší pozornost v odborné literatuře. Tato práce přichází s jakousi syntézou, která má za cíl podpořit vnímání sponzoringu jako specifického a uceleného nástroje marketingu. Nabízí srovnání sponzoringu v rámci marketingových nástrojů, detailní srovnání s nástrojem PR a důvody pro i proti zařazení sponzornigu pod PR. Specifická část práce je zaměřena na nový trend ve sponzoringu souvisejícími se změnou společnosti, a vymezuje v rámci společenského sponzoringu pojem CSR. V praktické části je využití sponzoringu zkoumáno na příkladě společnosti Česká spořitelna, a. s. Popsány jsou jednotlivé procesy související se sponzoringem v rámci ČS, vybrané sponzoringové projekty a detailně popsaný a zhodnocený projekt Kolo pro život. Cílem sponzoringu v kontextu marketingových nástrojů je především zvýšit hodnotu vnímání značky sponzora. Zvýšit sponzorovu image a podpořit a přispět ke kladnému veřejnému mínění, poslední část práce je proto věnována celkovému hodnocení sponzoringových aktivit ČS spolu s návrhem opatření na jejich zlepšení.Sponsoring really deserves its place among marketing tools. Its significance indicates not only the fact that in real life it is being used increasingly by companies, it is also being paid greater attention in the literature. This work comes with a synthesis that seeks to promote the perception of sponsoring as a specific and comprehensive marketing tool. With comparison of sponsoring within the frame of marketing tools; a detailed comparison with a tool of PR, and with reasons for and against the inclusion sponsoring under the PR. Specific part is focused on new trends in sponsoring-related change in society, and defines the concept of CSR in the frame of social sponsoring. The practical use of sponsoring is studied on example of Czech Savings Bank (Česká spořitelna, a. s.), and describes various processes associated with the sponsoring of the ČS, then describes selected projects of sponsoring and in detail describes and reviews the project Bike for Life (Kolo pro život). The aim of sponsoring in the context of marketing tools is primarily to increase the value and perception of the sponsor`s brand. Enhance sponsor`s image and promote and contribute to a positive public opinion, the last part is therefore devoted to an overall evaluation of sponsorship activities of ČS with measures for their improvement.
Keywords:
CSR, corporate social responsibility; marketing communication; public relations; sponsoring; Česká spořitelna; CSR společenská odpovědnost společností; marketingová komunikace; public relations; sponzoring; Česká spořitelna
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/21333