Original title:
Problematika daní u divadel
Translated title:
Tax issues for theaters
Authors:
Kolářová, Marie ; POKORNÝ, Jiří (advisor) ; ČUŘÍKOVÁ, Tamara (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou daně z příjmu a DPH u neziskových organizací - divadel. V úvodní kapitole jsou představeny všechny přípustné právní formy pro provozování divadla. V této souvislosti jsou zohledněny i změny, které přinese nový občanský zákoník účinný s největší pravděpodobností od 1. 1. 2014. Další dvě kapitoly poukazují na zvýhodnění nevýdělečných subjektů v oblasti daně z příjmů a DPH, ale také na složitý administrativní postup, který souvisí se stanovením jejich daňové povinnosti. Výstupem této práce je návrh ideální právní formy z hlediska daně z příjmu a DPH pro provozovatele neziskového i komerčního divadla, a to i s přihlédnutím na velikost subjektu.This bachelor thesis deals with the income tax and VAT for non-profit organizations such as theaters. The introductory chapter presents all possible legal forms of operation for a theater. In this context, the changes introduced by the new Civil Code are also taken into account, effective most likely from 1st January 2014. The next two chapters describe the benefits for non-profit organizations as they relate to the income tax and VAT, but also the complicated administrative procedure that is associated with the determination of their tax liability. The goal of this work is to come up with the ideal legal form in terms of income tax and VAT for operators of commercial and non-profit theaters, while taking into account the size of the theatre institution.
Keywords:
daně; daně z příjmů; daňová politika; daňové zvýhodnění neziskových organizací; občanský zákoník; právní formy divadel; právní postavení
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7807