Original title:
Mystifikace účinkujících v dokumentárním filmu
Translated title:
Deception of people who appear in documentary films
Authors:
Abramjan, Andran ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (advisor) ; KLUSÁK, Vít (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá otázkou, jak pomáhá mystifikace lidí, vystupujících v dokumentárních filmech, k odhalení určitých poznatků a problémů, a jakým způsobem se daří filmařsky uchopit poznávací a dramatický potenciál mystifikace. Poznávací aspekt je probrán na příkladu Milgramova pokusu s poslušností a dramatický aspekt na zábavní televizní produkci (skrytá kamera, Derren Brown: The Experiments). Čtyři dlouhometrážní dokumentární filmy (Inzerát, Český sen, Yesmeni opravují svět, Velvyslanec) jsou pak rozebírány z hlediska fungování a vztahu obou těchto aspektů mystifikace, jakož i z hledisek výpovědní hodnoty, filmové řeči a omezení, která jednotlivé přístupy přináší. Na závěr je diskutována i související otázka etiky.The thesis aims on how deception of people, who appear in documentaries, helps to reveal knowledge and issues, and how epistemic and dramatic potential of deception is handled by filmmakers. The epistemic aspect is discussed on the case of Milgram Obedience experiment and the dramatic one on the case of television entertainment (Candid Camera, Derren Brown: The Experiments). Four feature-length documentaries (The Advertisement, Czech Dream, The Yes Men Fix the World, The Ambassador) are then analysed, regarding the relation of both of the aspects of deception, as well as the information value of the films, language of film and limits caused by individual approaches. The question of ethics is discussed in the end.
Keywords:
analýzy filmových děl; dokumentární film; etické aspekty; filmová teorie; mystifikace
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7769