Original title:
A director´s subtle control with different approaches for getting ac tors into the moment
Translated title:
A Director´s Subtle Control
Authors:
Pimentel, Carla Carolina ; JANEČEK, Vít (advisor) ; DOMINKOVÁ, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V průběhu mého studia režie jsem pochopila, jak pracovat ve spolupráci a vzájemném propojení různých aspektů a složek filmové tvorby, jež společně přispívají k vytváření úspěšných filmů. Po důkladné praktické analýze významných filmů a práce jejich tvůrců, s použitím vštípených znalostí vizuálních teorií, se jasně ukazuje, že filmová tvorba není zcela tak snadná, jak se na první pohled může zdát. Mým cílem je objasnit několik starších i současných technik režie v několika různých podobách. Konkrétně jsem se zaměřila na práci s hercem. Touto prací se pokouším prostřednictvým příkladů cvičení, popisů situací a různých technik, stejně tak jako praktických příkladů a jejich užití, pomoci režisérům s pochopením odlišných přístupů v práci s herci i neherci. Režisérova kariéra je provázena nespočtem překážek, ale za pomoci intuice a rozvinuté kvalitní techniky, může být režisér kvalitně připraven i na nečekané překážky.During my directing mentorship I have come to understand how to work in collaboration with most of the different facets of filmmaking that contribute to making successful films. With practical analysis of major films and filmmakers of our history and with the instillment of visual theory, it is clear that filmmaking is never as easy as it looks. My aim is to enlighten some techniques used by the old and new in different variations. My take is directed specifically on how to work with actors. Through exercises, situations, techniques and practical examples, I attempt, with this study, to help developing directors understand the individual variations of working with actors and non-actors. The path of a director is one of countless obstacles, but with intuition and a developed technique the director can be prepared for the unexpected.
Keywords:
filmová režie; filmová teorie; práce režiséra; práce s hercem
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7719