Název:
Adaptace dítěte a jeho rodiny na školní a sociální prostředí po řešení problému šikany
Překlad názvu:
Adaptation of a child and its family to school and social environment after dealing with bullying
Autoři:
LÍKAŘOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na téma adaptace dítěte po šikaně ve školním a sociálním (rodinném) prostředí. Práce spojuje v jednolitý text teoretické popisy šikany z odborných zdrojů s výsledky mého výzkumu. Z odborných zdrojů popisuji, co je to šikana, jaké jsou její druhy, jak ji rozpoznáme, jaké je první východisko při zjištění šikany, dále vyšetřování, šikana z hlediska práva, jaké mohou mít děti následky, jaká je léčba kolektivu, kde se objevila šikana a pro úplnost tématu dodávám ještě prevenci a možné preventivní programy. Tuto teorii obohacuji o data z vlastního výzkumu problematiky. Praktická strana mé práce tedy představuje kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů s odborníky, kteří mohou ve své profesi pracovat se šikanou. Výzkum je zaměřen na zjištění zkušeností odborníků s touto problematikou adaptace. Jak si myslí a domnívají se, že se děti vyrovnávají s tímto problémem, jak je to s navazováním nových přátelství, jak zvládají podobné situace přibližující se šikaně, a v neposlední řadě jakým způsobem funguje spolupráce se školou a rodinou a zda je nějaká návratnost již jednou šikanovaných žáků.This thesis is focused on the topic of child's adaptation in school and social (family) environment. This text is a compilation of theoretical descriptions of bullying from various expert sources combined with a research of my own. The expert sources provide the definitions of what bullying is, what different kinds of bullying exist, how to recognize it, what to do if it is recognized, investigations, bullying in terms of the law, possible influences on a child and how to treat the whole group where bullying took place. To make the work complete, I add some information about prevention and preventive programs. The practical part of my work consists of qualitative survey in form of interviews amongst professionals who deal with bullying as part of their job. The research is focused on collecting their experience mainly with the adaptation issues. Their opinion on how the children cope with these issues and establish new friendships afterwards, how do they prevent situations in which bullying is about to take place, and last but not the least how do schools and parents cooperate with them and if there is some greater probability that once bullied child will become a victim again.
Klíčová slova:
adaptace po šikaně; agresor; kyberšikana; léčba; následky šikanování; oběť; prevence; skupinová dynamika šikanování; šikana; adaptation after bullying; aggressor; bullying; consequences of bullying; cyberbullying; group dynamics of bullying; prevention; treatment; victim Citace: LÍKAŘOVÁ, Lucie. Adaptace dítěte a jeho rodiny na školní a sociální prostředí po řešení problému šikany. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/35204