Original title:
Analýza konkurenceschopnosti tištěných a elektronických medií
Translated title:
Analysis of ability to compete between printed and electronic media
Authors:
Pilous, Jan ; Molnár, Zdeněk (advisor) ; Nečas, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá aktuálně diskutovanou otázkou přežití tištěných médií v podmínkách tlaku ze strany nových médií v čele s internetem. Objevujícím se trendem ve vyspělých zemí je klesající čtenost a prodaný náklad tištěných titulů, pokles inzerce a vzrůstající problémy jejich vydavatelů. Práce odpovídá na otázku, zda je viníkem internet, nebo světová hospodářská krize. To jsou dvě nejčastěji jmenované příčiny. Práce čtenáře nejprve seznamuje se současnou situací na trhu s tištěnými a elektronickými tituly. Poté se na sledovanou oblast dívá pomocí analýzy SLEPTE, používané ve strategickém managementu. A konečně, danou problematiku doplňuje o situaci v mezinárodním okolí a zpracovává analýzu očekávání zákazníků. Tato analýza je zpracována formou dotazníkového šetření a pomocí interview se znalcem oblasti. Detailněji je v práci rozpracována technologická část analýzy SLEPTE jako odpověď na sekundární cíl práce. Tím je snaha vyčerpávajícím způsobem zachytit formy publikování zpravodajského obsahu na internetu. Tedy určit, jakými všemi způsoby dostávají vydavatelé svůj obsah ke čtenářům.This thesis deals with currently discussed question of survivance of printed media in position of being drawed by new media, mainly by internet. Trend appearing in advanced countries is falling reading, sale and advertising. That cause increasing problems of their publishers. Thesis responds the question whether the internet is the culprit or the financial crisis is. These are the most appointed causes. Thesis firstly acquaints the reader with present situation on the market of printed and electronic publications. Then is looking at appointed area with SLEPTE analysis used in strategic management. Finally complement problems with situation abroad and compile analysis of customer expectations. That is form by questionnaire inquiry and by interview with branch specialist. Technological factors of SLEPTE analysis is compile minutely like the answer for secondary aim of thesis. That is try to fully collect different publication forms of reporting the content through the internet. In reality, set all possible ways how publishers offer their content to customers.
Keywords:
Internet reporting; Journal; New media; Newspaper; Publishers; Reporting; SLEPTE; Deníky; Internetové zpravodajství; Noviny; Nová média; SLEPTE; Vydavatelství; Zpravodajství
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/21205