Název:
Role sociálně-právní ochrany při řešení problémového a rizikového chování juvenilní populace ve vychovatelské praxi v aspektu zdravotně edukačního zásahu v lokalitě Prahy.
Překlad názvu:
A function of social and legal protection solving delinquent and hazardous behaviour of juvenile population in educator´s practise in the view of health educational intervention in Prague
Autoři:
WDOWYCZYNOVÁ, Zdeňka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této diplomové práce je ukázat, jakou roli zastává Orgán sociálně-právní ochrany dětí při řešení rizikového chování dětí a dospívající mládeže a analyzovat metody a nástroje, které tento orgán využívá k maximalizaci efektivity intervencí, jež by měly zamezit dalšímu závadovému chování dětí negativně ovlivňujícímu jejich vývoj. Současně práce uvádí, z jaké legislativní úpravy sociálně-právní ochrana dětí vychází. V teoretické části se zabývá jak analýzou faktorů na straně osobnosti jedince, tak i vlivy rodinného, školního a sociálního prostředí, které se na vzniku a pokračování rizikového chování podílejí. Podrobněji se věnuje záškoláctví, patřícímu mezi typy rizikového chování. Ve výzkumné části práce přináší poznatky o tom, jak kurátoři pro děti a mládež hodnotí spolupráci se školami při řešení záškoláctví v průběhu povinné školní docházky, jaké faktory na straně rodiny a školního prostředí vnímají jako rizikové a zda považují současnou zákonnou a metodickou úpravu za dostačující. Z výsledků jsou vyvozeny závěry a doporučení pro pedagogické pracovníky škol, tj. třídní učitele, pracovníky výchovného poradenství i ředitele škol, k prevenci vzniku záškoláctví (případně jeho minimalizaci), se zdůrazněním možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí, a to již při prvních signálech špatné docházky dětí do školy nebo při jiných výchovných problémech, zvláště pak v případech váznoucí spolupráce s rodiči.The aim of this diploma thesis is to describe the role of the Children´s socio-legal protection authority in dealing with risk behavior of children and youth and to analyze methods and instruments used by this authority to maximize the effectiveness of interventions, which should eliminate the risk behavior of children that negatively influences their personality development. The thesis also mentions the legislative regulation, which represents the base for socio-legal protection. In the theoretical part personality factors as well as impacts of family, school and social surroundings, which contribute to the creation and continuation of risk behavior, are analyzed. The thesis then focuses on the problem of truancy, which belongs to types of risk behavior. In the practical part the thesis presents, what curators for children and youth claim about their cooperation with schools in solving children's truancy during compulsory school attendance, which family and school factors they find risky and whether they consider current legal and methodical setting to be sufficient. At the end, the thesis deduces from results implications and recommendations for education staff in schools, i.e. class teachers, workers in education counselling and school directors, to prevent (or at least to minimize) truancy and emphasizes the possibility to cooperate with authorities of children´s socio-legal protection, which can be established already, when the first signals of absenteeism occur or in case of other educational problems, mainly poor interaction with children's parents.
Klíčová slova:
kurátor pro děti a mládež.; Mladší školní věk a dospívání; prevence rizikového chování; rizikové chování; rizikové faktory; rodina; sociálně-právní ochrana; vrstevnické vztahy; záškoláctví; školní prostředí; curator for children and adolescence.; prevention of risk behavior; risk behavior; risk factors; social - legal protection; truancy; Younger school age and adolescence Citace: WDOWYCZYNOVÁ, Zdeňka. Role sociálně-právní ochrany při řešení problémového a rizikového chování juvenilní populace ve vychovatelské praxi v aspektu zdravotně edukačního zásahu v lokalitě Prahy.. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26887