Original title:
Sociální stratifikace a marketing
Translated title:
Social stratification and marketing
Authors:
Šepeľová, Lucia ; Surynek, Alois (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Táto bakalárska práca sa zaoberá výskumom životného štýlu obyvateľstva Českej republiky a ABCDE klasifikáciami využívanými na českom trhu, ako možnými ukazovateľmi pre segmentovanie spoločnosti v marketingu. Prvá teoretická časť definuje podstatné pojmy z oblasti sociológie a marketingu. Druhá praktická časť analyzuje konkrétne dáta voľno časových aktivít, predmetov vybavenosti domácnosti a ABCDE klasifikácii. Tretia časť, záver, je prepojením poznatkov ako teoretickej, tak praktickej časti a zhodnotením vplyvu a využiteľnosti týchto poznatkov v marketingovej oblasti.Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem životního stylu obyvatel České republiky a ABCDE klasifikacemi využívanými na českém trhu, jako možnými ukazateli pro segmentování společnosti v oblasti marketingu. První teoretická část definuje zásadní pojmy z oblasti sociologie a marketingu. Druhá praktická část analyzuje konkrétní data volno časových aktivit, předmětů vybavenosti domácnosti a ABCDE klasifikaci. Třetí část, závěr, je propojením poznatků jak teoretické, tak i praktické části a posouzením dopadů a využitelnosti těchto poznatků v marketingové oblasti.This bachelor thesis deals with lifestyle research of the population of the Czech Republic and ABCDE classifications used in the Czech market, as possible indicators for society segmentation in marketing. The first theoretical part defines the essential concepts of sociology and marketing. The second practical part analyzes specific data of leisure time activities, household facilities and ABCDE classification. The third part, the conclusion is the linking of theoretical knowledge as well as practical and assessment of the impact and utility of this knowledge in the marketing area.
Keywords:
ABCDE classification; leisure time; lifestyle; market segmentation; social classes; Social stratification; ABCDE klasifikace; segmentace trhů; Sociální stratifikace; sociální třídy; volný čas; životní styl
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/36204