Original title:
Systém vzdělávání v Armádě České republiky s důrazem na motivaci
Translated title:
Education in the Czech Armed Forces with emphasis on motivation
Authors:
Rusinová, Zuzana ; Němec, Otakar (advisor) ; Krejčířová, Olga (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je za pomoci studia odborné literatury vymezit systém vzdělávání Armády České republiky a zjistit, zda je dostatečně motivující pro její příslušníky. Praktickým cílem je hledání rezerv pro zkvalitnění vzdělávání zaměstnanců vojenské organizace, kdy pomocí dotazníkového šetření zjišťovány názory příslušníků AČR na zabezpečení jejich vzdělání, na jejich vztah k nutnosti studia cizích jazyků a jeho využitelnosti při jejich služebním zařazení a ujištění se o významnosti vzdělávání jako motivačního faktoru vstupu zaměstnanců do AČR. Ke splnění cílů byly použity tyto metody: indukce a dedukce, studium a analýza textů a dokumentů, metoda komparace, metoda ohniskových odpovědí, zúčastněné pozorování a metoda dotazování. Stanovený cíl, byl v rámci zpracování diplomové práce splněn. Oprávněnost tohoto tvrzení je dokázána pomocí vytyčených hypotéz a jejich verifikací. Pomocí použitých metod bylo zjištěno, že Armáda České republiky má vhodně nastavený systém přípravy vojenského personálu, který napomáhá efektivnímu řízení oblasti vzdělávání.Building on in-depth study of specialist literature, the present diploma thesis seeks to define the Czech Armed Forces' education system and determine whether the system is motivating enough for the Czech Armed Forces service personnel. The practical goal was to identify opportunities to improve academic training of employees in military organisations, for which a questionnaire survey was used to establish opinions of Czech Armed Forces service personnel on the provision of their education and academic training, their attitude on the need to study foreign languages, usability of languages in their service assignments as well as ascertaining importance of education as a motivating factor for people to join the Czech Armed Forces. The following methods were used to achieve the objectives: induction and deduction, study and analysis of texts and documents, comparison, focus groups, participant observation and interviewing. The goal set for the thesis was achieved, as has been proven by the means of established hypothesises and their verification. The methods employed ascertained that the Czech Armed Forces has a well set system of service personnel training that facilitates an effective education system management.
Keywords:
Czech Armed Forces; education; motivation; questionnaire survey; Armáda České republiky; dotazníkové šetření; motivace; vzdělávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/35792