Název:
Nejčastější akutní a kritické stavy u dětí v přednemocniční neodkladné péči
Překlad názvu:
The most frequent acute and critical state of childrens in prehospital emergency care
Autoři:
HNOJNOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této bakalářské práce jsou stavy, které bezprostředně ohrožují dětský život a jsou řešeny již v přednemocniční neodkledné péči. Nejvíce ohroženou a specifickou skupinou jsou děti od jednoho roku do osmi let, proto jsem se tedy zaměřila na nejčastější stavy u této skupiny. Přednemocniční neodkladná péče zahrnuje nejen odbornou první pomoc, kterou poskytují výjezdové skupiny zdravotnické záchranné služby, ale i laickou první pomoc, kterou poskytují ve většině případů rodiče. Obě tyto části přednemocniční neodkladné péče zvyšují šanci na uzdravení nebo i přežití dítěte. Je tedy důležité, aby první pomoc zvládali zdravotníci i laická veřejnost. Teoretická část začíná definicemi pojmů, které obsahuje název práce. Definuje a dělí přednemocniční neodkladnou péči. Dále se zabývá dětským pacientem v přednemocniční neodkladné péči, dělením dětského věku a jeho specifickými vlastnostmi, které jsou důležité při vyšetření, následné diagnóze i léčbě dětského pacienta. V kapitole neodkladná resuscitace dítěte popisuje základní a rozšířenou neodkladnou resuscitaci. Hlavní kapitola s názvem ? Nejčastější akutní a kritické stavy u dětí v PNP obsahuje jedenáct stavů. U každého stavu popisuje příznaky a zabývá se postupy při laické první pomoci a odborné první pomoci. Praktická část byla zaměřena na zmapování znalostí postupů jak při laické první pomoci tak odborné první pomoci u akutních stavů u dětí mezi jedním rokem a osmi lety. Oba průzkumy byly realizovány metodou kvantitativního výzkumu, prostřednictvím dotazníkového šetření. Dotazníky byly rozdány v tištěné podobě i rozeslány pomocí elektronické pošty s odkazem na elektronický dotazník a to v období od května do července roku 2013. Byly dva základní soubory pro sběr dat a to rodiče dětí z vybraných pediatrických ordinací v Táboře a zdravotničtí pracovníci pracující na Zdravotnické záchranné službě Jihočeského kraje na pozici zdravotnický záchranář. Následoval dotazník pro rodiče s otázkami, kdy jen jedna odpověď je správná. Otázky 1 ? 4 slouží pro bližší zmapování respondentů. Následující otázky 5 ? 12 byly zvoleny tak, aby prověřili znalosti rodičů při první pomoci u nejčastějších akutních a kritických stavů u dětí od 1 roku do 8 let, abychom díky nim mohli potvrdit nebo vyvrátit danou hypotézu. Poslední dvě otázky 13 a 14 se zajímají o vlastní zhodnocení respondentů. V dotazníku pro zdravotnické záchranáře otázky 1 ? 5 přibližují dotazované respondenty. V otázkách 6 ? 14 jsou prověřovány jejich znalosti z první pomoci a odborné první pomoci u nejčastějších akutních a kritických stavů u dětí od 1 roku do 8 let v PNP. V poslední otázce č. 15 zdravotnický záchranář sám hodnotí své znalosti. Pomocí Chí kvadrát testu byly statisticky vyhodnoceny obě stanovené hypotézy. Získaná hladina významnosti zamítla nulovou hypotézu v obou případech a tak potvrdila H1, která říká, že rodiče mají znalosti v poskytování první pomoci při nejčastějších akutních a kritických stavech u dětí od jednoho roku do osmi let i H2, která říká, že zdravotničtí záchranáři mají znalosti v poskytování první pomoci při nejčastějších akutních a kritických stavech u dětí od jednoho roku do osmi let.This thesis is focused on conditions that directly threaten the child's life and are already addressed in pre-hospital emergency care. The most vulnerable are children from one year to eight years, so I have therefore focused on the most common conditions in this group. Pre-hospital emergency care includes not only professional first aid provided by crews of emergency medical services, as well as general first aid which is given in most cases by parents. This increases the chance of recovery or survival of the child. Not only professionals but also the general public should be able to provide first aid. The theoretical part of this thesis begins with definitions of terms seen in the title. It defines and divides pre-hospital emergency care. It also deals with a child patient in pre-hospital emergency care division of childhood and its specific characteristics that are important in the medical examination, diagnosis and treatment of paediatric patients. The chapter describes the child cardiopulmonary resuscitation basic and advanced resuscitation. The main chapter called ?the most common acute and critical conditions in children in the PNP? contains eleven states. For each state describes the symptoms and addresses the practices of non-professional first aid and specialized first aid. The practical part was focused on mapping of knowledge of practices both non-professional first aid and specialized first aid for acute conditions in children between one and eight years. Both surveys were carried out using quantitative research through questionnaires. Questionnaires were distributed in paper form and sent via e-mail with a link to an electronic questionnaire in the period from May to July 2013. There were two basic sets of data collection,from parents of children from selected paediatric clinics in the district of town Tábor and from professionals working crew in the Emergency Medical Service of South Bohemia in position paramedic. Respondents were at the beginning of the questionnaire familiar with its anonymity and the nature of research. The parent´s questions 1-4 are used for more detailed mapping of the respondents. The following questions 5-12 were selected to investigate parents' knowledge of first aid in the most common acute and critical conditions in children from 1 year to 8 years in the PNP to allowing them to confirm or refute the hypothesis. The last two questions 13 and 14 are interested in respondents' own assessment. In paramedic´s questions 1-5 try to approach interviewed respondents. In questions 6-14 is tested their knowledge of first aid training and first aid in the most common acute and critical conditions in children from 1 year to 8 years in the PNP. In the last issue No. 15 paramedic assesses his / her knowledge. Both hypotheses were statistically evaluated by using the chi-square test. The resulting level of significance rejected the null hypothesis in both cases, and thus confirmed H1, which states that parents have knowledge of first aid in the most common acute and critical conditions in children from one to eight years and H2, which says that paramedics have the knowledge of first aid for the most common acute and critical conditions, the scope children from one year to eight years.
Klíčová slova:
Akutní stav; Dítě; Odborná první pomoc; První pomoc; Rodiče; Zdravotnický záchranář; Acute condition; Children; First aid; Paramedic; Parents; Specialized first aid Citace: HNOJNOVÁ, Jana. Nejčastější akutní a kritické stavy u dětí v přednemocniční neodkladné péči. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/34120