Název:
Didaktické aspekty rozvoje tvořivosti ve vyučování fyziky
Překlad názvu:
Didactical aspects of nurturing creativity in physics teaching
Autoři:
JÍNA, Karel Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou tvořivosti ve vyučování fyziky na základní škole. Tvořivost je nejprve popsána obecně. Čtenář se dozví, jaké jsou aspekty tvořivosti, čím se vyznačuje tvůrčí řešení problémů a jak je tvořivost rozvíjena v průběhu života. Poté se práce zaměřuje na pedagogické pojetí kreativity. Jsou zde uvedeny didaktické aspekty tvořivé výuky a charakterizovány tvořivé výukové metody. Dále je již práce orientována na výuku fyziky. Kromě tradičních výukových metod jsou zde představeny myšlenkové mapy, divergentní fyzikální úlohy a rady pro realizaci tvořivého vyučování. Praktickou část práce pak představuje návrh sbírky divergentních úloh a ?výzkumná sonda?, tj. ověření několika úloh v praxi. Úlohy byly zadány dvěma skupinám žáků, z nichž jedna měla již s řešením divergentních úloh zkušenosti, a pro druhou skupinu to bylo něco nového. Výsledky obou skupin byly porovnány a vyvozeny závěry.This diploma thesis deals with the issue of creativity in the teaching of physics in elementary school. Creativity is first described in general. The reader will learn what are the aspects of creativity, what are the characteristics of creative solution of problems and how is creativity being developed in the course of live. Then, the thesis focused on the pedagogical concept of creativity. Didactic aspects of creativity teaching are presented here and creative teaching methods are characterized. Further is the work already focused on the teaching of physics itself. Besides traditional teaching methods are introduced mind maps, divergent physical tasks and advice for the realization of creativity teaching. The practical part of this thesis is the suggestion of the collection of divergent tasks and ?research probe?, i.e. the practical verification of several tasks. The tasks were given to two different groups of students, one of which had already had experience with solving these tasks, and for the second group it was something new. The results of both groups were compared and conclusions were made.
Klíčová slova:
divergentní fyzikální úlohy; fyzika; myšlenkové mapy; tvořivost; tvůrčí řešení problémů; výuka fyziky; creative solution of problems; creativity; divergent physical tasks; mind maps; physics; teaching of physics Citace: JÍNA, Karel. Didaktické aspekty rozvoje tvořivosti ve vyučování fyziky. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29896