Název:
Kompetence sester a možnosti jejich zvyšování u praktických lékařů (v primární péči)
Překlad názvu:
Competences of nurses and increase of their opportunities for general practitioners (primary care)
Autoři:
HLÁVKOVÁ, Blanka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou zvyšování kompetencí sester u praktických lékařů v primární péči. Teoretická část shrnuje informace o primární a komunitní péči, definuje kompetence a odborné činnosti všeobecných sester a lékařů, zabývá se rolemi sester v primární péči a vztahy všeobecné sestry a lékaře. Cílem diplomové práce bylo zmapovat názory sester na možné zvyšování jejich profesních pravomocí. Zjistit, zda jsou sestry připraveny převzít některé kompetence. Dále bylo zjišťováno, jaký názor zastávají lékaři na možné předávání některých kompetencí sestrám. Zmapování spokojenosti sester s narůstající samostatností a odpovědností v souvislosti se zvyšujícími se nároky na výkon jejich profese. Vyhodnocení výsledků kvalitativního šetření bylo provedeno shrnutím do tematických oblastí a podoblastí, v textu je použito doslovného citování respondentů (psáno pomocí kurzívy). Výzkumný soubor se skládal z 15 respondentů a byl proveden záměrným výběrem. Soubor se skládal z 6 lékařů (praktický lékař pro dospělé, praktický lékař pro děti a dorost, praktický zubní lékař). Soubor všeobecných sester byl tvořen 9 sestrami pracujících u praktických lékařů. Ve vzorku se nacházely všeobecné sestry s různou dobou praxe a s různým stupněm vzdělání - středoškolsky vzdělané sestry, s vyšším odborným vzděláním a jedna sestra vysokoškolsky vzdělaná. Z výzkumného šetření jednoznačně vyplynulo, že sestry nechtějí přebírat žádné činnosti z pravomocí lékařů, velká část respondentek je velmi pracovně vytížená a další kompetence by byly nad rámec únosnosti. Lékaři by sestrám nepředali mnoho odborných výkonů, zato by jim chtěli předat většinu administrativy ? př. psaní posudků k autonehodám, psaní lázní, psaní nejrůznějších žádanek. Sestry se navýšení kompetencí neobávají, ale shodují se, že jim kompetence převážně přinesou větší zodpovědnost a administrativní zátěž. Sestry si myslí, že jsou jasně dány hranice mezi kompetencemi sester a lékařů. Jasné hranice převážně uvádějí v diagnostických a terapeutických výkonech, dále v ošetřovatelské činnosti, v předepisování léků, podávání i.v. injekcí, sdělení diagnózy. Všeobecné sestry jsou nad rámec svých kompetencí pověřovány úkony převážně administrativního charakteru, psaní žádanek, neschopenek, dále pak bez odborného dohledu aplikují intravenózní léky, psaní různých doporučení, sledování warfarinizace pacienta.The diploma thesis addresses the issue of increasing the authorities of nurses of general practitioners in primary care. The theoretical part summarizes the information about primary and community care, defines authorities and professional activities of general nurses and physicians, and deals with the roles of nurses in primary care and the relations between general nurses and physicians. The objective of the diploma thesis was to survey the opinions of nurses of a possible increase in their professional powers, and to ascertain whether nurses are ready to assume certain authorities. It was also ascertained what physicians think of a possible transfer of certain authorities to nurses, and whether nurses are satisfied with their growing independence and responsibilities in connection with the increasing requirements for their profession. The results of the qualitative survey were evaluated by their summarizing in thematic areas and subareas; the text also contains authentic quotes of respondents (written in italics). The research set consisted of 15 respondents who were selected systematically. The set consisted of six physicians (general practitioners specialized in adult or paediatric medicine and general dentists). The set of general nurses consisted of nine nurses working for general practitioners. The selected general nurses had the work experience of various duration and various educational backgrounds ? they had either secondary or higher professional education and one nurse had university education. It has clearly followed from the research that the nurses do not wish to assume any activities falling within the authorities of physicians. A large number of respondents are very busy and any other authorities would be beyond bearable. Physicians would not transfer many medical activities to the nurses; they would rather transfer most of paperwork to them, such as writing opinions in respect of traffic accidents, spa treatment requests and other requests. Nurses are not afraid of increased authorities but agree that the authorities will mostly result in greater responsibilities and paperwork. The nurses think that there are clear boundaries between the authorities of nurses and physicians. Clear boundaries are seen mostly in diagnostic and therapeutic activities, nursing treatments, prescription of medicines, application of intravenous injections, and statement of diagnosis. Above the scope of their authorities, general nurses are charged to perform activities of a mostly administrative nature, write requests and sick certificates, administer intravenous medicines without expert supervision, write various recommendations, and monitor warfarinisation of patients.
Klíčová slova:
kompetence; praktický lékař; primární péče; všeobecná sestra; general nurse; general practitioners; primary care; uthorities Citace: HLÁVKOVÁ, Blanka. Kompetence sester a možnosti jejich zvyšování u praktických lékařů (v primární péči). České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26429