Original title:
Podobnost a zobrazení
Translated title:
Resemblance and Representation
Authors:
Kliment, Jáchym ; CZUMALO, Vladimír (advisor) ; ŠERÝ, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na sledování podobnosti, hledání stejného a jiného, vlastního a cizího. Nejprve zvažuje analogii a komparaci v komplexním pojetí se zaměřením na filosofii, logiku, matematiku a lingvistiku. Zároveň vnímá podobnost v blízkém propojení k zobrazení a obrazu, sémiotice, ikonologii, ikonografii, fotografii a procesům ? pojmům s tím spojeným, jako: mimésis, reference, reprezentace, transformace, simulace, virtualita a hyperrealita. V závěrečné části uvádí podobnost a její působení v případech typologie, identity (originálu a kopie), vnímání autenticity a funkce paměti. Jako klíčové vnímá: ne-kauzalitu podobnosti, analogii proporcionality v kontrastu s analogií proporce, myšlení obrazem a funkčnost paměti, podobnost jako základní moc obrazu a transformaci jako zásadní formu zobrazení.The thesis focuses on observation of resemblance, exploration of the identical and the different. At first, it considers analogy and comparation in a complex approach focusing on philosophy, logic, mathematics and linguistics. At the same time, resemblance is perceived in close connection to representation and image, semiotics, iconology, iconography, photography and processes ? as well as related concepts, such as mimesis, reference, representation, transformation, simulation, virtuality and hyperreality. The final part is concerned with resemblance and its effect on typology, original and copy ? identity, perceiving of authenticity and the function of memory. The key concepts are: non-causality of resemblance, analogy of proportionality in contrast to analogy of proportion, visual thinking and functionality of memory, resemblance as the basic power of image, and transformation as the principal form of representation.
Keywords:
teorie fotografie; teorie umění
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7501