Original title:
Tektonika artificiálního chaosu neboli dramaturgie děl napodobujících ch aos aneb strašlivá masturbační fantasie Paridova
Translated title:
Constructing Artificial Chaos
Authors:
Hakl, Vilém ; VAJCHR, Marek (advisor) ; ŠERÝ, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá uměleckými díly, jejichž stavba vykazuje rysy chaosu. Hovoříme o nich jako o dílech napodobujících chaos. V centru našeho zájmu je POETIKA CHAOSU, neboli konkrétní postupy, jimiž se toto napodobování (mimesis) realizuje. Poetiku chaosu hledáme i formou vyprávění, jakéhosi groteskního anti-mýtu o Paridovi a bohyni chaosu Eris - obraz tří bohyň souzených Paridem je pro nás obrazem přerodu pro-chaotické formy (otevřené) ve formu proti-chaotickou (uzavřenou). Šíři našeho tématu dokládáme i příklady z hudby a výtvarného umění, soustředíme se však na film a literaturu. Proto naši práci uzavírají rozbory dvou děl, jejichž stavbě chaos dominuje. Prvním je román SPAS a druhým je film ASTENICKÝ SYNDROM.This work is about works of art which imitate chaos in terms of their structure. The focus of this work is POETICS OF CHAOS, in other words: specific techniques used to construct artificial chaos. The poetics of chaos is also explored through narration, the grotesque anti-myth about Eris, the Goddess of Chaos, and Paris, the prince of Troy, and his horrifying masturbation phantasy. The main field of this work is literature and film, but music and painting are also explored. The analysis of SPAS (a novel by Ivan Matousek) and ASTHENIC SYNDROME (a film by Kira Muratova) are included, because the structure of these masterpieces is brilliantly chaotic.
Keywords:
analýzy; analýzy filmových děl; chaos; filmová teorie; literární teorie; teorie dramatu; teorie umění
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7500