Original title:
Jungiánský archetyp v současné západní k inematografii aneb forma a obsah filmového vyprávění o archetypech
Translated title:
Jungian shadow archetype in contemporary western cinema
Authors:
Reich, Michal ; TRAJKOV, Ivo (advisor) ; DOLENSKÝ, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce pojednává o formální a obsahové podobě jungiánského archetypu stínu v
současné západní kinematografii. V úvodních kapitolách vysvětluje základní koncepty
analytické psychologie, která bude použita jako hlavní metoda pro analýzu filmů Klub rváčů,
Hra, Černá labuť a Král rybář. Z rozboru vyplývá, že za každým příběhem se nacházejí
archetypální obsahy, ať už s nimi tvůrce pracuje záměrně, či nikoliv. Tyto obsahy jsou podle
jungiánů příčinou emocionální reakce diváka, kdykoliv není schopen přesně určit její původ.
Mohou být vyjádřeny buď přímo ? tedy jejich personifikací do filmové postavy, jejíž
numinozita je podpořena filmovou řečí, nebo nepřímo - pouze příběhovými elementy a
funkcemi, které zaujímají jednotlivé postavy. Oběma možnostmi se tato práce zabývá
podrobně. Rozebírá formální prostředky, kterými jednotlivé filmy vyjadřují psychickou
podstatu svých elementů. Z hlediska struktury filmu definuje tři fáze vztahu archetyp stínuhrdina,
které volně odpovídají tří aktové struktuře filmu. Každá má svoje specifika, která jsou
přítomna ve všech vybraných filmech. Dále se zabývá funkcí archetypu stínu nejen ve
vyprávění, ale také v psychologii člověka, a zpětně uvádí získané poznatky do kontextu
jungiánských koncepcí. Cílem není vytvoření komplexního systému, ale spíše nastínění jedné
z možností, jak lze o filmu a filmové řeči přemýšlet.The main topic of this diploma thesis is the form and content of jungian shadow archetype in
contemporary western cinema. In the first chapters it introduces the basic concepts of
analytical psychology, which will be used as the principal method for analysis of the selected
films (Fight Club, Game, Black Swan, Fisher King). The key concept is that in the core of each
story are hidden archetypal contents. According to jungians these are the main force behind
emotional response of audience. In films they can be portrayed either directly ? by
personification into a film characters whose numinosity is supported by film language ? or
indirectly ? by narrative elements and character's functions. The thesis concentrates on both
options and analyzes formal means which express psychic nature of the selected film's
elements. It defines three phases of ego-shadow relationship which are vaguely similar to
three acts structure. It examines shadow archetype's function in the story and in human
psychology as well. The results are put into context of jungian concepts. Rather than creating
a complex system, the thesis outlines another option how to think about film and film
language, which is deeply rooted in human psychology.
Keywords:
analýzy filmových děl; archetypy; filmová teorie; Jung, Carl Gustav, 1875-1961; psychologické aspekty; psychologie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7481