Original title:
Obraz nepřítele v budovatelské dramatice
Translated title:
The image of villain in the "building" drama
Authors:
Smetanová, Barbora ; JANOUŠEK, Pavel (advisor) ; BOKOVÁ, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zaměřuje na záporné postavy v žánru výrobního dramatu a
dramatu z prostředí vesnice z let 1948?1953. Obsah i forma budovatelského
dramatu byly svázány přísnými normami, které byly uměle vytvořeny, aby
drama šířilo komunistickou ideologii a stalo se nástrojem převýchovy občanů
ČSR.
Témata budovatelského dramatu byla úzce svázána s politickými kampaněmi,
což vedlo k jejich proměnám v čase. Je zajímavé sledovat tento vývoj, ve kterém
se ve stejnou dobu objevovaly hry se stejnými tématy, stejnou intenzitou motivu
třídního boje a pranýřující stejný typ nepřítele.
Kromě rozdělení postav do tematicky podobných skupin, jejich popisu a příkladů
z dramat, jsem značnou část této práce věnovala i historii a popisu dramatických
žánrů té doby. Tento postup se ukázal jako nezbytný k vytvoření kontextu
nutného k pochopení vývoje postav a zostřujícího se třídního boje.
Tato bakalářská práce mapuje vývoj poměrně krátkého úseku budovatelské
dramatiky, a to právě skrze záporné postavy. Je tak jakýmsi prvním krokem k
podrobnějšímu zkoumání této poetiky. Budovatelské drama se stalo téměř
zapomenutou formou. Je to pochopitelné, vzhledem ke své schematičnosti a
tendenčnosti by dnes již nebylo možné ho inscenovat, snad jediné v rámci
divadelního experimentu. Jako čtenář se znalostí historického vývoje a především
s vědomím zločinů, kterých se komunistická strana dopustila a které ve
zkoumaném období dosahovaly svého zrůdného vrcholu, jsem nebyla schopná
udržet potřebnou míru distance, a pochybuji, že by toho byl schopen dnešní
divák. Přesto shledávám zkoumání této doby a dramatiky podnětným, neboť
pouze znalost historie může zabránit opakování stejných chyb v současnosti.This thesis focuses on the characters of villains in the genre of ?výrobní? drama
and drama of the village in years 1948 ? 1957. The content and form of a
?building? drama were firmly bond by strict standards that have been artificially
created so the drama could spread the ideology of communism and became a
tool of re-edcuation of the citizens of ČSR.
The topics of ?building? drama were closely tied to political campaigns, which led
to their transformation over time. It is interesting to follow this development. At
the same time there are plays containing the same topics, the same intensity of
the class conflict and the same type of the common enemy.
In addition to the distribution of the characters into thematically similar groups,
their description and their examples in drama, a majority of this thesis is devoted
to the history and description of drama genres of the time. This procedure
proved to be necessary to understand the development of characters and the
growing class conflict.
The bachelor thesis deals with the development of relatively short period of a
?building? drama, and it is through the characters of villains. It is somewhat of a
first step for a more detailed study of this poetics. The ?building? drama has
become almost forgotten form. It is understandable, given its schematism and
slant it wouldn't be now possible to stage it, perhaps only as a theater
experiment. As a reader with the knowledge of the historical development and,
above all, knowing the crimes committed by the Communist party, which during
the period studied reached their monstrous peak, I was not able to maintain the
required distance. I doubt that it would be possible to anyone during these days.
Still, I find exploring of this time and drama challenging, since only knowledge of
history can avoid repeating the same mistakes in the present.
Keywords:
50. léta 20. stol.; budovatelské drama; dějiny českého divadla; záporné postavy
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7444