Název:
Marketingová strategie chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji
Překlad názvu:
Marketing Strategy of Protected Workshops Non-Governmental Organizations in the South Bohemian Region
Autoři:
DUŠKOVÁ, Miluše Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma zpracované diplomové práce je Marketingová strategie chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji. V teoretické části práce se zabývám definicí a významem marketingu, strategickým řízením, marketingovým procesem, marketingovým prostředím, nákupním chováním spotřebitelů i marketingovým výzkumem. Pokračuji v popisu legislativního zakotvení chráněných pracovních míst a vyjmenovávám chráněné dílny nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji. Dále se věnuji zaměstnanosti lidí se zdravotním postižením, snažím se vymezit pojem nestátní nezisková organizace. V praktické části se zabývám výsledky výzkumu a podávám návrh marketingové strategie prodeje výrobků z chráněných dílen. Praktická část se vztahuje k hlavním cílům diplomové práce. Prvním cílem práce bylo zmapovat marketingovou strategii chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji. Druhým cílem bylo zmapovat mínění široké veřejnosti ve vztahu k nákupu výrobků z chráněných dílen. A třetím cílem bylo na základě výsledků výzkumu navrhnout marketingovou strategii prodeje výrobků z chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji. V této práci jsem si vymezila dvě hypotézy. První stanovená hypotéza zněla: Chráněné dílny nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji nevyužívají optimálně nástrojů marketingového mixu k prodeji svých výrobků. Druhá stanovená hypotéza zněla: Marketingová strategie má vliv na prodej výrobků chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji. Zvolila jsem kvantitativní výzkum s následným statistickým zpracováním dat. Sběr dat byl realizován prostřednictvím techniky standardizovaného rozhovoru a ankety. V obou případech bylo využito nepravděpodobností techniky výběru vzorku. Základním souborem v rámci kvantitativního výzkumu byl management chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji a široká veřejnost. U vybraného souboru byla pomocí standardizovaného rozhovoru - vedeného telefonicky - získávána potřebná data k výzkumu. Anketa, která se svou formou blížila dotazníku, sloužila v diplomové práci nejen jako doplňující zdroj informací, nýbrž byla využita i k získání primárních dat vybraného vzorku. Vzorek byl vybírán samovýběrem. Celkem odpovědělo 94 respondentů. Prostřednictvím výsledků výzkumu, který se vztahoval k prvnímu cíli, lze konstatovat, že se explanační funkce první hypotézy nepotvrdila. Ve skutečnosti chráněné dílny nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji využívají optimálně nástrojů marketingového mixu k prodeji svých výrobků. Z výsledků výzkumu, který se vztahoval k druhému cíli, lze konstatovat, že se explanační funkce druhé hypotézy potvrdila. S určitostí lze říci, že marketingová strategie má vliv na prodej výrobků chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji. Z výsledků výzkumu řízených rozhovorů s managementem chráněných dílen je patrné, že vedle dlouhodobých zájmů organizace se začínají chráněné dílny zajímat o přání a potřeby svých zákazníků. Preferují segmentovaný marketing, sledují svoji konkurenci a zabývají se konkurenční výhodou. Na druhou stranu neprovádí ucelené marketingové výzkumy a nevytváří marketingové strategické plány. V rámci marketingové mixu vyplynulo, že kvalita výrobků je pro dotazované významná. V komunikačním mixu pracují organizace především s nástroji, které lze využívat s nižšími náklady. Výsledky výzkumu u široké veřejnosti ukázaly, že většina respondentů má povědomí o chráněných dílnách, ale jejich výrobky považují za nedostupné. Hlavním důvodem pro nákup výrobků z chráněných dílem je snaha finančně pomoci. Respondenti očekávají kvalitní a designově zajímavé výrobky, za které jsou ochotni zaplatit vyšší cenu, rozhodujícím podnětem pro nákup může být cenové zvýhodnění výrobku. Dále výzkum ukázal, že reklama v místě prodeje má na respondenty významný vliv, ačkoliv si ovlivnění reklamou neuvědomují.The theme of the completed diploma thesis is A Marketing Strategy for Protected Work Places of NGOs in South Bohemia. In the theoretical part I focus on the definition and meaning of marketing, stategic management, the marketing process, the marketing environment, the buying behavior of consumers, marketing research. In the next section I describe the legislative basis for protected work places and I name protected work places of NGOs in South Bohemia. Then I describe the employment of people with disabilities, and I attempt to define the concept of a non-profit organization. For completion purposes, I briefly define the term South Bohemia. In the practical part I deal with the results of the research and draft a proposal for marketing strategies for the sale of products from protected work places. The practical part relates to the main goals of the diploma thesis. The first goal of the work was to map out a marketing strategy for protected work places of NGOs in South Bohemia. The second goal was to map out the opinions of the wider public in relation to the purchase of products from protected work places. The first stated hypothesis was: Protected work places of NGOs in South Bohemia do not optimally use the tools of the marketing mix to sell their products. The second stated hypothesis was: A marketing strategy has an effect on the sale of products in protected work places of NGOs in South Bohemia. I chose quantitative research with subsequent statistical data processing. The data was collected through standardized interview techniques and surveys. In both cases, the improbability of sampling techniques was used. The basic collection in terms of quantitative research was the management of protected work places of NGOs in South Bohemia and the wider public. Through standardized telephone interviews, the chosen collection of required data for the research was acquired. Due to the chosen technology. The survey, which in its form came close to being a questionnaire, was used in this thesis as an additional source of information, and was also used to acquire the primary data from the chosen sample. The sample was chosen at random. There were 94 total respondents. Through the research results which are related to the first goal, we can say that the explanatory function of the first hypothesis was not confirmed. In fact, protected work places of NGOs in South Bohemia use optimal tools of the marketing mix for the sale of their products. From the research results which are related to the second goal, we can say that the explanatory function of the second hypothesis was confirmed. With certainty we can say that a marketing strategy has an effect on the sale of products of protected work places of NGOs in South Bohemia.From the research results of controlled interviews with management of protected work places, it is evident that in addition to the long-term interests of the organization, protected work places are beginning to be interested in the desires and needs of their customers. They prefer segmented marketing, they monitor their competitors and concern themselves with competitive advantage. On the other hand, they do not engage in comprehensive marketing research and they do not create strategic marketing plans. In terms of the marketing mix, it was discovered that the quality of the products is important to those surveyed. In the communication mix, organizations mainly work with tools which can be used with lower costs.The research results of the wider public showed that the majority of respondents are aware of protected work places, but they consider their products to be unavailable. The main reason for the purchase of products from protected work places is to provide financial assistance. While respondents expect quality and attractively designed products for which they are willing to pay a higher price, the decisive incentive for the purchase may be lower-price products.
Klíčová slova:
chráněná dílna; chráněné pracovní místo; marketing; marketingová strategie; marketingový plán; nestátní nezisková organizace; strategické řízení; marketing; marketing plan; marketing strategy; non-governmental organizations; protected work place; protected workshop; strategic direction Citace: DUŠKOVÁ, Miluše. Marketingová strategie chráněných dílen nestátních neziskových organizací v Jihočeském kraji. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/25460