Název:
Služby poskytované uživatelům Dětského domova v Kašperských Horách.
Překlad názvu:
Services provided to users of the Children's Home in Kašperské Hory.
Autoři:
ŠTĚCHOVÁ, Marie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dětské domovy jsou součástí soustavy školských zařízení pro výkon ústavní výchovy. Tyto instituce pečují a vychovávají opuštěné děti tehdy, když se o ně nemůže nebo nechce postarat vlastní biologická rodina. Po materiální stránce jsou děti poměrně dobře zajištěny. Problémová situace však může nastat v období, kdy mladý dospělý opouští ústavní výchovu. Cílem výzkumu této bakalářské práce je odhalit a blíže poznat subjektivní postoje mladistvých uživatelů Dětského domova v Kašperských Horách, které zaujímají k problematice odchodů z ústavní péče a připravenosti na vstup do vlastního samostatného života. Práce je rozdělena na dvě základní části. Nejprve část teoretickou a na ni hned navazující část výzkumnou. Teoretická část práce je tvořena několika kapitolami a s nimi souvisejícími podkapitolami. První kapitola je věnována náhradní rodinné péči. Zde jsou popsány její základní formy, jako je osvojení čili adopce, pěstounská péče a pěstounská péče na přechodnou dobu, opatrovnictví, poručenství a svěření dítěte do péče jiné fyzické osoby než rodiče. Druhá kapitola se zabývá náhradní ústavní péčí a jejími nejčastějšími podobami. Třetí kapitola se již věnuje odchodu dětí z dětského domova. Dále je zde popsán Dětský domov v Kašperských Horách a projekty, které jsou zaměřeny právě na přípravu na odchod dětí z ústavní péče. Také jsou zde popsána zařízení poskytující ubytování mladým dospělým lidem právě po ukončení pobytu v ústavní péči. Výzkumná část bakalářské práce je zaměřena především na mapování oblasti, na niž je zaměřen výše zmíněný cíl. To je tedy hlavně prozkoumání subjektivních názorů mladistvých uživatelů dětského domova na svou osobní připravenost a představy o svém budoucím životě. K realizaci tohoto šetření bylo využito kvalitativního výzkumu. Přesněji metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Skupinu respondentů, podrobených těmto rozhovorům, tvořili mladiství uživatelé Dětského domova v Kašperských Horách ve věkovém rozmezí 15 ? 18 let včetně. Kladené otázky byly strukturovány do několika okruhů. Podle těchto stanovených oblastí byly i rozhovory následně vyhodnocovány. První okruh otázek byl zaměřen na získání základních informací, jako je věk a délka pobytu v dětském domově. Druhý okruh mapoval oblast vzdělávání a přípravu na budoucí povolání. Další oblast zjišťovala, zda mají uživatelé dětského domova přístup k finančním prostředkům a jakým způsobem s nimi umí nakládat. Také bylo zjištěno, že asi jedna třetina z nich není schopna se svými omezenými finančními prostředky správně hospodařit. Dále následovala oblast týkající se vztahů s vlastní biologickou rodinou. Posledním nejdůležitějším a nejobsáhlejším okruhem byl ten, týkající se příprav na odchod z dětského domova. Z něho jasně vyplývá, že téměř všichni respondenti se ještě nepovažují za příliš připravené na vstup do samostatného života. Dotazovaní se všichni shodují, že dětský domov poskytuje potřebné a postačující služby, díky kterým uživatelé získávají některé důležité dovednosti pro vedení svých domácností. Výpovědi také poukazují na skutečnost, že dotyční nemají o své budoucnosti prakticky žádné představy. Asi polovina z nich neví kam či ke komu po ukončení ústavní péče půjde bydlet. Rovněž se skoro nikdo z oslovených nezajímal ani o možnosti nouzového ubytování. Návrhů na řešení této problematiky se objevuje v odborných zdrojích hned celá řada. Převládá tvrzení, jehož zastáncem jsem i já, že s přípravou na osamostatňování by měly dětské domovy začít co nejdříve. Nejlépe hned ještě v útlém věku dítěte. Důležitou složkou přípravy by mohlo být i tak zvané ?Individuální plánování u dětí z dětských domovů?. To znamená, že by si každý uživatel vytvořil svůj osobní plán se současnými i budoucími potřebami a plány. V neposlední řadě by se příprava měla i více zaměřit na nácvik praktických dovedností jako je manipulace s finančními prostředky, uzavírání smluv či jednání na úřadech.The children?s homes are a part of the school facilities for the institutional care. The institutions are responsible for care and education of abandoned children, if their own biological family is unable or unwilling to take care of them. Children are secured materially relatively well. But a problematic situation could arise at a time when young people leave the institutional care. The objective of researching in this bachelor?s thesis is to discover and learn more about the subjective attitudes of young users of The Children?s Home in Kašperské Hory, which cover the issue of leaving the institutional care and readiness to enter into their own independent life. The thesis is divided into two parts. First the theoretical part and the follow up research one. The theoretical part is composed of several chapters and related sub-chapters. The first chapter is devoted to the foster care. There I describe its basic forms, such as adoption, foster care and temporary foster care, guardianship and custody of child to the care of another person, other than a parent is. The second chapter deals with alternative institutional care and its most common forms. The third chapter is devoted to the leaving of children from the children?s home. Further there is a description of The Children?s Home in Kašperské Hory and projects that focus just on preparing for the leaving children from the institutional care. There are also described devices providing the accommodation of young people just after their staying in care. To carry out this investigation it was used a qualitative research, more precisely, the questioning method and a semi-structured interview technique. The group of respondents subjected to such talks, were young users of The Children?s Home in Kašperské Hory aged from 15 to 18 years including. Asked questions were structured into several groups according to these established areas the interviews were subsequently evaluated. The first set of questions was aimed at obtaining the essential information such as the age and the length of stay in the children?s home. The second range of issues mapped the area of education and training for the future profession Another area examined whether the users of the children?s home have access to financial funds and how they can handle with them. It was also found that about one third of them cannot manage properly with its limited financial resources. This was followed by questions to the relationships with their own biological family. The last and the most comprehensive set of questions concern the preparations for leaving the children?s home. It is absolutely clear that almost all respondents are not still ready to join the independent life. All interviewees agree that children?s home provides the necessary and sufficient services thanks to which the users gain some important skills to keep their homes. The statements also point to the fact that concerned young people have about their future virtually no ideas. About half of them do not know where or to whom they will go after leaving the institutional care. As well, almost each of the respondents was not interested in the possibility of emergency accommodation. There are many proposals to solve this issue in professional sources. The prevailing argument, which I am also a supporter, that the preparation for becoming independent should begin children?s homes as soon as possible, preferably at an early age. An important component of the preparation could be a so-called ?Individual planning for children?s homes users?. It means that each user could create a personal plan for current and future needs and plans. Last but not least, the training should also focus more on the training of practical skills such as handling finances, contracting or dealing with authorities.
Klíčová slova:
dětský domov; mladistvý; uživatel; ústavní výchova; children's home; institutional care; user; youth people Citace: ŠTĚCHOVÁ, Marie. Služby poskytované uživatelům Dětského domova v Kašperských Horách.. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/34339