Název:
Úroveň znalostí studentů středních zdravotnických škol v poskytování ošetřovatelské péče cizincům
Překlad názvu:
The level of knowledge of medical students at secondary schools in providing nursing care to foreigners
Autoři:
TOUMOVÁ, Kristýna Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V rámci integrace cizinců dochází k nárůstu počtu pacientů s odlišnou národností či náboženstvím i v našich nemocnicích. K ošetřování těchto pacientů je třeba znát jejich zvyky a specifické potřeby. Tyto znalosti by již měli mít studenti na středních zdravotnických školách, na které je zaměřená tato práce. Teoretická část se zabývá historií multikulturního ošetřovatelství u nás i ve světě. Dále vysvětlením základních pojmů jako jsou: kultura, minorita, majorita, rasismus, diskriminace, etika a komunikace v transkulturní ošetřovatelské péči. Další kapitolou je integrace cizinců v České republice. Na tuto kapitolu navazuje multikulturní ošetřovatelství na středních zdravotnických školách. Předmět multikulturní ošetřovatelství není v současnosti na daných typech škol, u oboru zdravotnický asistent, vyučován jako samostatný předmět. Následuje kapitola specifika vybraných menšin. Tato práce má stanovené dva cíle: Cíl 1: Zmapovat úroveň znalostí studentů středních zdravotnických škol při poskytování ošetřovatelské péče pacientům z minoritních skupin. Cíl 2: Zjistit zájem studentů o problematiku multikulturní péče. Na základě cílů byly stanoveny tři hypotézy: H 1: Mezi studenty 1. a 4. ročníků středních zdravotnických škol je rozdíl ve znalostech multikulturního ošetřovatelství. H 2: Střední zdravotnické školy věnují pozornost výuce v multikulturním přístupu k pacientům. H 3: Studenti středních zdravotnických škol mají znalosti v multikulturním přístupu k pacientům. K dosažení cílů a ověření hypotéz bylo provedeno kvantitativní šetření, které bylo doplněno třemi krátkými rozhovory s vyučujícími odborných předmětů. Kvantitativní šetření proběhlo formou dotazníků pro studenty 1., 2., 3., a 4. ročníků oboru zdravotnický asistent na třech zdravotnických školách. Výsledky dotazníků byly zpracovány do grafů a pomocí statistiky. Rozhovory byly zpracovány do kategorizací. Z výsledků šetření vyplynulo, že studenti mají určité znalosti o ošetřování pacientů z minoritních skupin. Dále bylo zjištěno, že studenti mají o danou problematiku zájem, a že by uvítali získání více znalostí v této oblasti na své škole. Hypotéza 1. se potvrdila. Rozdíl ve znalostech 1. a 4. ročníků je, není však tak zřetelný, jak by se dalo předpokládat. Znalosti se postupně od nižších po vyšší ročníky zvyšují. Hypotéza 2. se také potvrdila. Střední zdravotnické školy pozornost výuce v multikulturním přístupu k pacientům věnují. Z výzkumného šetření u studentů i vyučujících vyplynulo, že škola pozornost výuce věnuje, ale není zcela dostatečná. Hypotéza 3. se potvrdila. Studenti mají znalosti v multikulturním přístupu k pacientům. Z výsledků znalostních otázek vyplynulo, že určité povědomí o dané problematice mají, ale tyto znalosti nejsou zcela vyhovující znalostem potřebným v odborné praxi. Z výsledků lze soudit, že výuka multikulturního ošetřovatelství na školách v určité formě probíhá, ale vše závisí na dané škole. Výuku by proto bylo dobré sjednotit - určit přesný počet hodin a formu výuky. Tím by měli všichni studenti možnost získat stejné informace a školy daná jasná pravidla výuky. Na základě získaných informací z výzkumného šetření bude publikován článek v odborném časopise pro rozšíření povědomí o dané problematice.The integration of foreigners increases the number of patients with different nationalities and religions in our medical facilities. To treat these patients it is necessary to know their habits and specific needs. Such knowledge should have the students of secondary medical schools, to whom this work is focused. The theoretical part deals with the history of multicultural nursing in our country and abroad. Further is the explanation of basic terms, such as: culture, minority, majority, racism, discrimination, ethics and communication in Transcultural nursing care. Next Chapter deals with the integration of foreigners in Czech Republic. The multicultural nursing at the secondary medical schools is connected to this chapter. The subject multicultural nursing unfortunately is not on the particular types of schools, in the branch medical assistant, it is taught as a separate subject. The following chapter is about specifics of selected minorities. This thesis has two aims: The first aim is: To map the knowledge level of students of secondary medical schools in providing nursing care to patients from minority groups. The aim 2 is: To determine students' interest in the issue of multicultural care. On the basis of the aims three hypotheses were laid down: H 1: There is difference in knowledge of multicultural nursing between the students of first and 4th years of secondary medical schools. H 2: The Secondary medical schools devote attention to teaching of a multicultural approach to patients. H 3: Students of secondary schools have knowledge of a multicultural approach to patients. To achieve the aims and verify the hypotheses a quantitative survey was performed, which was completed by three short interviews with teachers of vocational subjects. The quantitative survey was conducted using form of questionnaires for students of 1st, 2nd, 3rd, and 4th years in branch medical assistant at three medical schools. The results of the questionnaires were processed into graphs using statistics. Interviews were processed into categorization. The survey results showed that students have some knowledge about nursing care of patients from minority groups. Further, it was also found that students have an interest in the issue, and they would welcome to obtain more knowledge in this field at their school. The first hypothesis was confirmed. There is the difference in knowledge of first and 4 grades, but not so clear as it might be assumed. The knowledge is increasing gradually from lower classes to higher. The second hypothesis was also confirmed. The Secondary Medical Schools pay attention to teaching of a multicultural approach to patients. The research among students and teachers showed that the school pays attention to teaching, but not quite enough. Hypothesis third was confirmed. Students have knowledge of a multicultural approach to patients. From results of the questionnaires revealed that students have some awareness of the issues, but this knowledge is not entirely satisfactory to knowledge required in professional practice. From research results it is possible to consider that teaching of multicultural nursing at schools takes place in some form, but it all depends on the school. Therefore would be good to unify teaching - to determine the exact number of hours and form of teaching. Thus all students would have the opportunity to obtain the same information and School would get clear rules of teaching. Based on information gathered from the survey will be published in the journal article to spread awareness of the issue. The article, based on the acquired information from the research, will be published in a professional journal to extend awareness of the issue.
Klíčová slova:
Multikulturní; ošetřovatelství; student; vzdělávání; education; Multicultural; nursing; student Citace: TOUMOVÁ, Kristýna. Úroveň znalostí studentů středních zdravotnických škol v poskytování ošetřovatelské péče cizincům. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/33506