Název:
Pohybový režim a cirkadiánní typologie městských dětí mladšího školního věku v Plzni.
Překlad názvu:
Exercise regime and cirkadian typology of urban younger school-aged children in the city of Pilsen.
Autoři:
HRABOVSKÁ, Aneta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této bakalářské práce je analýza pohybového a cirkadiánního režimu u dětí mladšího školního věku na ZŠ v Plzni. Cílem teoretické části práce bude na základě odborné literatury vymezit základní pojmy, jako je charakteristika dítěte mladšího školního věku, režim dne, životní styl ve městě a signifikantní význam pohybového režimu v této věkové kategorii. Ve výzkumném šetření aplikuji ?Dotazník životních rytmů a spánkového režimu u dětí ve věku 9 ? 15 let" (KREJČÍ, HARADA, 2010) a ?časový snímek dne? (BÁRTOVÁ, MUŢÍK, 2010) zachycující průběh, obsah a intenzitu pohybových aktivit ve všedním a víkendovém dni. Výhodou metody dotazníků je shromáždění velkého množství dat, které poskytují dostatek informací o hygieně cirkadiánních rytmů, spánkového režimu, výživě, pohybu, atd. Výzkumný soubor byl tvořen padesáti dětmi ze základní školy v Plzni ve věkovém rozmezí 9-11 let, a to v poměru 25 dívek a 25 chlapců. Jedná se o zdravé děti bez zdravotních omezení k pohybovým aktivitám. Výsledky této práce by měly vést ke zvýšení pozornosti odborníků, rodičů a široké veřejnosti. Zdravé stravovací návyky a dostatek pohybových aktivit jsou v této postmoderní uspěchané době opomíjeny a jsou řešeny spíše jejich důsledky nezdravého životního stylu. V závěru práce vyhodnotím díky získaným informacím strukturu denních a pohybových činností u městských dětí mladšího školního věku. Na základě zjištěných výsledků odvodím obecné doporučení pro pedagogickou praxi.The aim of this bachelor thesis is to analyse physical activities and circadian rhythms of children from primary schools in Pilsen. The theoretical part of this work deals with definition of basic terms like characteristics of primary school children, their day regimen, lifestyle and a significance of physical activities in this age category. In the research part of this thesis I use ?The questionnaire of life rhythms and sleeping regime of children of age 9 ? 15.? (Krejčí, Harada, 2010) and ?The timeline of the day? (Bártová, Muţík, 2010), which captures the process, the content and the rate of physical activities during a weekday and one weekend day. The advantage of questionnaire method is a possibility of gaining a high amount of data, which give us enough information about circadian rhythms' hygiene, sleeping regime, nutrition, physical activities, etc. My research assemblage consists of materials about 50 children (25 girls, 25 boys) of age 9 - 11 from a primary school in Pilsen. All of them are healthy children with no physical disabilities. The results of this work should lead to an increase in experts' attention as well as in parents' and public attention. Right eating habits and enough of physical activities are being neglected during contemporary post-modern fast-moving times and experts rather focus on consequences of the unhealthy lifestyle. At the end of my thesis I will evaluate the structure of everyday physical activities of city children from the primary school using the acquired information. Based on the ascertained results I can deduce a general recommendation for the pedagogical practice.
Klíčová slova:
biorytmus; cirkadiánní typologie; fyzická aktivita; mladší školní věk; podpora zdraví; spánková hygiena; biorhythm; cirkadian typology; health support; physical activity; sleep hygiene; younger school-aged children Citace: HRABOVSKÁ, Aneta. Pohybový režim a cirkadiánní typologie městských dětí mladšího školního věku v Plzni.. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29799