Název:
PES V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA
Překlad názvu:
DOG IN HUMAN´S LIFE
Autoři:
KUČEROVÁ, Barbora Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Základním výzkumným problémem této práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi soužitím se psem a jeho vlivem na submisivnost, emocionalitu a hostilitu adolescenta. Pro praktickou část této práce byl zvolen kvantitativní typ výzkumu a konkrétně srovnávací studie, která měla za úkol porovnat skupinu respondentů vyrůstajících se psem a vyrůstajících bez psa. Z výroků nejrůznějších autorů uvedených v teoretické části vycházely tři hlavní hypotézy (H1: Adolescenti vyrůstající v rodině se psem se projevují nižší hostilitou, H2: Adolescenti vyrůstající v rodině se psem mají vyšší sebevědomí, H3: Adolescenti vyrůstající v rodině se psem lépe ovládají své emoce). Pro výběr do výzkumného vzorku byla použita metoda namátkového a kriteriálního výběru. Výzkumný vzorek čítal 104 respondentů. Pro sběr dat byl použit standardizovaný Bellův dotazník přizpůsobivosti, který byl administrován v online podobě. Všechny tři hypotézy byly na základě statistické analýzy vyvráceny. U hypotéz H2 a H3 nemohla být prokázána statistická významnost mezi oběma skupinami respondentů. U hypotézy H1 se prokázal pravý opak jejího tvrzení (adolescenti vyrůstající bez psa se projevili nižší hostilitou), který se potvrdil i statisticky. Tato hypotéza byla tedy také vyvrácena.The basic research problem of this thesis was to investigate the relationship between living with a dog and its influence on submissiveness, emotionality and hostility of an adolescent. For the practical part of this thesis a quantitative type of research was chosen and specifically, a comparative study that aimed to compare the group of respondents growing up with a dog to the group growing up without a dog. The three main hypotheses were based on various authors´ statements mentioned in the theoretical part (H1: Adolescents growing up in a family with a dog are manifested by lower hostility, H2: Adolescents growing up in a family with a dog have higher self-esteem, H3: Adolescents growing up in a family with a dog better control their emotions). To select the research sample the method of random and criteria selection was used. The research sample included 104 respondents. For data collection a standardized Bell´s adaptability questionnaire was used, which was administered in an online form. Based on statistical analysis all three hypotheses were disproved. For hypothesis H2 and H3 the statistical significance could not be demonstrated between the two groups of respondents. For the hypothesis H1 the opposite of its claim (adolescents growing up without the dog showed less hostility) was confirmed statistically. This hypothesis was therefore also disproved.
Klíčová slova:
dítě a pes; pes; vztah; člověk; child and dog; dog; human; relationship Citace: KUČEROVÁ, Barbora. PES V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29529