Název:
Program rozvoje interkulturních kompetencí u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
The program of developpement of intercultural competence by preschool children
Autoři:
SEDLÁKOVÁ, Štěpánka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této práce bylo popsat metody použitelné při rozvoji interkulturních kompetencí u dětí předškolního věku. Teoretické část je zaměřena na objasnění pojmů učení, teorie učení a styly učení. Následně je pozornost věnována pojmům, které souvisí s úrovní poznávání, sociálním vnímáním a osobností dítěte předškolního věku. Součástí je i charakterizace pojmů s přívlastkem interkulturní, jako jsou psychologie, komunikace, konflikt, výcvik a kompetence. Základ praktické části tvoří metody použitelné při rozvoji interkulturních kompetencí dětí předškolního věku, jejichž hlavní inspirací se stala indiánská kultura. Tato část práce dále obsahuje i nabídku konkrétních činností, které jsou použitelné v mateřských školách. V metodologické části je objasněn pojem kvalitativního výzkumu, metody pozorování a v její závěrečné části je uvedena kazuistika aktivity rozvíjející interkulturní kompetence předškolního dítěte. Práce je následně doplněna fotografiemi, které byly pořízeny v průběhu seznamování dětí s odlišnou ? indiánskou kulturou a jsou volně dostupné k nahlédnutí a stažení na internetu.The primary objective of this thesis was to describe methods applicable for the development of intercultural competence in preschool age children. The theoretical part is focused on clarifying the terms such as learning, learning theory and learning styles. Subsequently, the attention is paid to the terms that are related to level of cognition, social perception and personality of the preschool age child. A description of the intercultural terms like psychology, communication, conflict, education and competence is also included. The basis of the practical part consists of methods applicable for the development of intercultural competence in preschool age children whose main inspiration was indian culture. A range of specific activities that can be used in kindergartens is also included in this part. In the methodology, a notion of qualitative research and observation methods are described and the final part contains a case study of activities developing the preschool age child´s intercultural competence. The thesis is supported by photos that have been taken during introducing the different ? indian culture to the children and that are available both for viewing and downloading on the web.
Klíčová slova:
hudební výchova; interkulturní kompetence; interkulturní komunikace; interkulturní psychologie; interkulturní výcvik; kvalitativní výzkum; literární a jazyková výchova; pantomima; pozorování.; prosociální hry; rozhovor; simulační hry; složky interkulturní kompetence; sociální vnímání předškoláků: stereotypy a předsudky; styly učení; teorie učení; učení; výtvarná výchova; vývojové teorie dítěte předškolního věku; zahajovací a uvolňovací hry; art education; elements of intercultural competence; evolutionary theory of preschool age children; intercultural communication; intercultural competence; intercultural education; intercultural psychology; interview; learning; learning styles; learning theory; literary and linguistic education; music education; observation.; opening and release games; pantomime; pro-social games; qualitative research; simulation games; social perception of preschool age children: stereotypes and prejudices Citace: SEDLÁKOVÁ, Štěpánka. Program rozvoje interkulturních kompetencí u dětí předškolního věku. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29269