Original title:
Jazyková norma a možné způsoby jejího zjišťování
Translated title:
Language Norm and Possible (Empirical) Methods How to Investigate It
Authors:
Beneš, Martin Document type: Papers Conference/Event: Čeština v pohledu synchronním a diachronním, Praha (CZ), 20110601
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V první části příspěvek postuluje potřebu empirického výzkumu v oblasti (české) teorie jazykové kultury. V návaznosti na článek J. Homoláče a I. Nebeské (2000) se na (metodologické rovině) předpokládá, že uživatelé jazyka si jednotlivé jazykové prostředky spojují s tzv. stylistickými indexy, tj. s určitými charakteristikami, které si vytváří na základě své zkušenosti s tím, v jakých komunikačních situacích se tyto prostředky ne/používají, a v jakých jsou tedy ne/náležité. Ve své druhé části příspěvek stručně představuje možné experimentální metody, které by bylo možné využít pro zjištění, s jakými prostředky si mluvčí spojují jaké stylistické indexy. V centru pozornosti je zejména tzv. test implicitních asociací (Implicit Association Test).In its first part, this paper postulates the need for empirical research in the field of the (Czech) theory of language cultivation. Following the paper written by J. Homoláč and I. Nebeská (2000) it is assumed (on the methodological level) that language users intuitively link linguistic means with the so-called stylistic indices, e.g. with certain characteristic that the language user sense based on the context in which the particular linguistic means are perceived as appropriate. In the second part, this paper outlines possible experimental methods that could be used for investigating the speakers' actual links between particular linguistic means and their stylistic indices. The main focus is the Implicit Association Test.
Keywords:
empirical research; implicit association test; language norm Project no.: CEZ:AV0Z90610518 (CEP) Host item entry: Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Stoleté kořeny Ústavu pro jazyk český, ISBN 978-80-246-2121-0
Institution: Institute of the Czech Language AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0220382