Název:
Schopnost sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách pracovat s agresivitou u klienta s těžkým mentálním postižením
Překlad názvu:
Ability of social workers and workers in social care system to deal with agressivness in clients with serious mental handicap
Autoři:
VLACHOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Agrese a agresivní projevy chování klientů jsou běžnou součástí života v sociálním zařízení. Zaměstnanci jsou školeni na zvládání projevů nepřiměřeného chování klientů, mnohdy se v této souvislosti musí vypořádávat s velmi nepříjemnými situacemi a snažit se zabránit zvyšování jejich četnosti. V současné době je tato problematika velmi aktuální a je nutno říci, že ne vždy je pracovníky v sociálních službách zvládána tak, aby došlo k co nejmenší újmě jak na straně klienta, tak na straně sociálního pracovníka. V úvodu své práce jsem se zabývala osvětlením typů mentální retardace, podrobněji jsem se zaměřila na její stupně podle mezinárodní klasifikace nemocí. Dále zmiňuji nejčastější přidružená onemocnění a typy služeb a zařízení, která jsou v současné době lidem s postižením k dispozici. Protože bych čtenáři své bakalářské práce ráda poskytla co nejucelenější přehled o dané problematice, zabývám se zde nejen základními pojmy, které s ní souvisí (mentální retardace, autismus, sociální pracovník či zařízení sociální péče), ale snažím se i o její rozkrytí a přiblížení širšímu okruhu pracovníků v sociálních službách. Pro bakalářskou práci byly použity kvantitativní metody získávání dat. Tato data jsem získala prostřednictvím kvantitativního dotazníku, který jsem v tištěné formě rozdala zkoumaným osobám k vyplnění. Ze zjištěných dat vyplynulo, že se všech 42 dotazovaných pracovníků (100%) při své práci alespoň jedenkrát v životě s agresivním chováním klientů setkalo. V okamžiku, kdy došlo ze strany klienta k agresivnímu chování, ve většině případů také postačilo odvedení pozornosti klienta na jinou alternativní činnost, čímž se podařilo situaci zvládnout. Popřípadě postačila snaha klienta slovně uklidnit, nebo použít slovní uklidňování s použitím úchopových technik. Cílem mé bakalářské práce byla snaha objasnit příčiny vzniku agresivního chování klienta s těžkou mentální retardací, zmínit některé spouštěče tohoto chování a zaměřit se na konkrétní metody používané pracovníky v sociálních službách. Ať už se jedná o systematickou práci s jednotlivcem nebo ve skupině, či jedná- li se přímo o úchopové techniky. Faktem je, že pokud má klient naplněny jeho základní potřeby, pracovníci jsou pravidelně vzdělávání a dodržují strukturovaný režim, který se osvědčil pro klienta s těžkou mentální retardací jako velmi přínosný, je četnost projevů agresivního chování výrazně nižší.Aggression and aggressive behaviour of clients is a common part of life in a social facility. Employees are trained to cope with inappropriate behaviour of clients and often have to deal with really awkward situations and have to try hard to prevent the increase of frequency of such behaviour. This issue is really topical and it is necessary to say that the employees do not always cope with the situation in a way that would pose minimum harm to both the client and the social worker. In the introduction I dealt with clarification of types of mental retardation, I looked in detail at its degrees according to international classification of diseases. I also mentioned most frequent associated diseases and types of services and facilities that are available to people with disabilities. I would like to provide a reader of the thesis with a complex overview of this issue and thus I deal not only with basic concepts that relate to the topic (mental retardation, autism, social worker or facilities of social care), but I also try to uncover it and bring it closer to wider range of personnel in social services. Quantitative methods of data gathering were applied for the thesis. I used a quantitative questionnaire in a printed form to obtain the data. The data showed that all 42 respondents (100%) experienced at least once in their life aggressive behaviour of their clients. At a time when a client behaved aggressively, to divert his attention to an alternative activity helped in most cases to cope with the situation. Alternatively, to calm down the client verbally or to use verbal calming down in combination with grip techniques also helped. The objective of the thesis was to clarify causes of aggressive behaviour of a client with heavy mental retardation, to mention some triggers of this behaviour and to focus on particular methods used by workers in social services ? both on systematic work with an individual or in a group, or on grip techniques. If client?s elementary needs are fully met ? the workers are regularly trained and follow a structured regime that is really beneficial for a client with heavy mental retardation ? the frequency of aggressive behaviour is significantly lower.
Klíčová slova:
agrese; agresivita; agresivní projevy chování; mentální retardace; sociální služby; aggression; aggressive behaviour; mental retardation; social services Citace: VLACHOVÁ, Lucie. Schopnost sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách pracovat s agresivitou u klienta s těžkým mentálním postižením. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/30675