Název:
Mediální obraz seniorů
Překlad názvu:
Medial Image of Seniors
Autoři:
SKÁLOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je co nejvěrnější přiblížení obrazu seniora, který nám je předkládám médii, s přihlédnutím k možným kulturním, politickým, sociálním, popřípadě dalším kontextům, které tento obraz spoluutvářejí a ovlivňují. V průběhu sběru dat a jejich vyhodnocování byl brán zřetel na následující výzkumné otázky: Podléhají mediální informace týkající se seniorů typizaci a/nebo stereotypizaci? Používají média správně pojmy "senior" a "důchodce"? Je možné v médiích vypozorovat věkově podmíněnou diskriminaci? K dosažení tohoto cíle byla použita metodická podporu v podobě použití obsahové analýzy nejčtenějších českých deníků (Blesk, MF DNES, Právo, Aha!) v období od 1.1.2010 do 30.6.2012. Na obsahovou analýzu navazuje interpretativní část výzkumu založená na Glaser-Straussově metodě grounded theory. Následuje porovnání a zhodnocení výstupů výše uvedených metod pomocí kategorizace a popsání každé z těchto kategorií vzniklých na základě výsledků výzkumu.The aim of the thesis is the most faithful interpretation of a senior´s image presented by media taking into consideration possible culture, political, social, alternatively other contexts jointly forming and affecting this image. During the data collection and their evaluation following research questions were taken into account: Do media information concerning seniors come under a typification and/or stereo-typification? Do the media correctly use terms "a senior" or "a pensioner"? Is it possible to discover an age-related discrimination in the media? To achieve this objective there was used a methodical support in a form of a content analysis of the most popular Czech dailies (Blesk, MF Dnes, Právo, Aha!) in the period from January 1st, 2010 to June 30th, 2012. The content analysis was followed by an interpretative part of the research based on the Glaser-Strauss´ grounded theory method. It was followed by a comparison and evaluation of the above stated methods using a categorization and a description of each of those categories arising from the research results.
Klíčová slova:
ageismus; demografický alarmismus; deník; frailtismus; média; senior; stáří; věkově podmíněná diskriminace; age; age-related discrimination; ageism; daily; demographic alarmism; frailtism; media; senior Citace: SKÁLOVÁ, Markéta. Mediální obraz seniorů. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26301