Název:
Nebezpečí zneužití současných sociálních sítí
Překlad názvu:
Danger of misuse of existing social networks
Autoři:
PLCHOVÁ, Eliška Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V současné době jsou sociální sítě nenahraditelným komunikačním médiem nejen u dospělých, ale také u dětí a dospívajících. Sociální sítě umožňují realizovat řadu zajímavých činností, lze je využít k zábavě, vzdělávání a hlavně v komunikaci s přáteli. Cílem mé diplomové práce je rozpoznat rizika spojená s užíváním sociálních sítí u dětí staršího školního věku. Zjistit na vybraném vzorku dětí druhého stupně základních škol, jaké mají zkušenosti se zabezpečením osobních údajů, kolik tráví času na sociálních sítích, jestli se setkali s nějakým urážlivým obsahem, zdali spatřují nebezpečí spojená s užívání sociálních sítí aj. V teoretické části jsem se zabývala základním vymezením jednotlivých sociálních sítí (Facebook, Twitter, Badoo, Xchat, Lidé, Spolužáci, LíbímSeTi). Dále jsme charakterizovala nejčastější způsoby komunikace na Internetu, její specifika a popsala nově vzniklé fenomény, které jsou jako forma sociálně patologického chování velmi úzce spjati s nesprávným užíváním sociálních sítí. Pro bližší poznání výzkumného souboru jsme stručně charakterizovala chování dětí staršího školního věku, vztah k vrstevníkům, jejich potřebu identifikace a trávení volného času. Také důležitou složkou prevence, poradenství a pomoc na Internetu. Na závěr jsem stručně objasnila zásady bezpečného Internetu z pohledu nezletilého uživatele, rodiče a vyučujícího. V rámci diplomové práce bylo provedeno výzkumné kvantitativní šetření, jež bylo uskutečněno prostřednictvím elektronického dotazníku s žáky druhého stupně na pěti vybraných základních školách. Konkrétně se jednalo o Základní školu Trhové Sviny, Ledenice, Pohůreckou, Nová (detašované pracoviště J. Š. Baara) a Otakara Nedbala. Byly stanoveny 2 hypotézy: H1: Uživatelé jsou neinformováni o možnosti zabezpečení osobních údajů. A H2: Uživatelé nespatřují nebezpečí v užívání sociálních sítí. Výsledky jsou zpracovány do grafů s následným statistickým shrnutím prostřednictvím programu MS Excel. Výsledky práce využijí zejména specialisté zabývající se touto problematikou, dále odborníci pracující s mladistvými, v neposlední řadě také samotní rodiče dětí, kteří mají obavu o své dítě a prožívají nejistotu v jeho chování na Internetu.Currently, social networks are an irreplaceable communication medium not only for adults, but also for children and adolescents. Social networks make possible to realize many interesting activities, they can be used for an entertainment, education and especially for a communication with friends. The aim of my diploma thesis was to find out risks associated with the use of the social networks at older school children. To discover, on a chosen sample of children from upper primary schools, what is their experience with a security of personal data, how much time they spend on social networks, if they met some offensive content, whether they see dangers associated with the use of the social networks etc. In the theoretical part I dealt with a basic definition of individual social networks (Facebook, Twitter, Badoo, Xchat, Lidé (People), Spolužáci (Classmates), LíbímSeTi (DoYouLikeMe). Then I also defined basic means of the internet communication, its specifics and I described newly emerged phenomena which were, as a form a socio-pathological behaviour, very closely connected to an improper use of the social networks. For a closer recognition of the research sample I shortly characterized the behaviour of the older school children, their relationship to peers, their need for an identification and leisure time. An important component of it there is also a prevention, counselling and support on the internet. In the conclusion I briefly explained advices and principles of the secure internet from a perspective of a minor user, a parent and a teacher. A quantitative research investigation was carried out within the thesis. It was realized via an electronic questionnaire with children from upper primary schools at five chosen elementary schools. Specifically, there were Elementary School in Trhové Sviny, Ledenice, Pohůrka, České Budějovice - Nová St. (remote site in J. S. Baar St.) and Otakar Nedbal St. Two hypotheses were determined: H1: Users are not informed about a possibility to secure their personal data. And H2: Users do not see any danger in the use of social networks. Results have been presented in graphs with a subsequent statistical summary in MS Excel. The results of the thesis can be used especially by specialists dealing with this issue, then by professionals working with adolescents and last but not least, also by the children´s parents themselves, who have a fear or feel insecurity in their child´s behaviour on the internet.
Klíčová slova:
KYBERŠIKANA; RIZIKO ZNEUŽITÍ; SOCIÁLNÍ SÍTĚ; ŠKOLA; Cyberbullying; risk of abuse; school; social networks Citace: PLCHOVÁ, Eliška. Nebezpečí zneužití současných sociálních sítí. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/25717