Název:
Možné limity inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením v Českých Budějovicích
Překlad názvu:
Possible Limits of Inclusive Education for Children, Pupils and Students with Medical Disability in České Budějovice.
Autoři:
NOŽINOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá možnými limity inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením v Českých Budějovicích. V teoretické části práce vymezuji pojmy jako, inkluze, integrace a inkluzivní vzdělávání i z hlediska legislativního ukotvení a charakterizuji prostředky speciálně pedagogické podpory. Dále se věnuji etiologii a klasifikaci zdravotního postižení. V praktické části jsem stanovila cíl specifikovat výhody popřípadě nevýhody, možné limity inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením v Českých Budějovicích. Zvolila jsem kvalitativní typ výzkumu techniku řízeného rozhovoru. Oslovila jsem tři mateřské, základní a střední běžné školy, kde je individuálně integrovaný žák se zdravotním postižením. Oslovila jsem v každé škole ředitele a pedagoga a provedla jsem s nimi rozhovor s odlišnými otázkami. Ve výzkumném šetření se mi podařilo zjistit, že většina z oslovených ředitelů má dostačující informace o inkluzivním vzdělávání, některé ze škol jsou zapojeni v projektu pro podporu o Inkluzivním vzdělávání. Výhody inkluzivního vzdělávání ředitelé vidí v začlenění jedince se zdravotním postižením do běžného vyučování a dále spolupráci a komunikaci integrovaného jedince s ostatními spolužáky. Jako hlavní nevýhodu vidí nedostatečné finanční prostředky a nepřipravenost podmínek pro inkluzivní vzdělávání. Z pohledu pedagogů je integrace vnímána pozitivně, ačkoli je to pro pedagogy, ale i asistenty velká zátěž. Většina z pedagogů nesouhlasí s integrací jedince s těžkým zdravotním postižením do běžné školy. Všichni z pedagogů i ředitelů se shodli, že při integraci vždy záleží na podmínkách a možnostech školy.The bachelor thesis deals with the possible limits of inclusive education of children , pupils and students in České Budějovice who are physically disabled. In the theoretical part I define terms such as inclusion, integration and inclusive education also from the legislative point of view and I characterise the means of special pedagogical support. Next I dedicate to etiology and classification of a physical handicap. In the practical part I set a goal to specify the advantages or possible disadvantages of inclusive education of children, pupils and students with physical handicap in České Budějovice. I chose qualitative type of research and the technique of controlled dialogues. I adressed three nursery, elementary and high schools where a disabled pupil is individually integrated. In every school I also spoke to the head teacher and a teacher and I asked them different questions. In the research I found out that most of the adressed head teachers had enough information about inclusive education, some schools are even joined in the project of inclusive education support. For the head teachers the advantages of inclusive education are seen in integration into everyday classes, cooperation and communication with other classmates. The main disadvantage is lack of financial resources and insufficient conditions for inclusive education. From the teachers´ point of view integration is perceived positively although it is quite hard work for them and assistents. Most teachers do not agree with integration of a pupil with serious handicap. All teachers and head teachers agree that integration is dependent on conditions and possibilities of every school.
Klíčová slova:
inkluze; inkluzivní vzdělávání; integrace; zdravotní postižení; inclusion; inclusive education; integration; medical disability Citace: NOŽINOVÁ, Kateřina. Možné limity inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením v Českých Budějovicích. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/25638