Název:
Klady a zápory integrace žáka s mentálním postižením na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Positives and negatives of integration of pupils with mental disabilities in the 1st level of primary school
Autoři:
PIPKOVÁ, Edita Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem bakalářské práce jsou klady a zápory integrace žáka s mentálním postižením na 1. stupni základní školy. Cílem práce je zjistit podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků v hlavním vzdělávacím proudu a v základní škole praktické. V teoretické části se zabývám mentální retardací, její etiologií a klasifikací se zaměřením na lehkou a středně těžkou mentální retardaci. Dále se věnuji systému edukace a podrobněji základnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením. V praktické části pomocí kvantitativního výzkumu zjišťuji podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků u tří integrovaných žáků s mentálním postižením na základních školách v Českobudějovickém kraji a na Základní škole praktické v Českých Budějovicích a v Třeboni. Sběr dat byl realizován prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s třídními učiteli a asistenty pedagoga v základních školách a v základních školách praktických a pozorováním, které bylo zvoleno za doplňující techniku. Výsledky výzkumu ukazují, že integrovaným žákům jsou poskytnuty takové speciálně pedagogické podpůrné prostředky, které jsou potřeba pro jejich úspěšnou integraci a úspěšné vzdělávání. Podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků jsou individuální podle stupně jejich postižení. Oproti tomu podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků na základních školách praktických se téměř shodují. Speciálně pedagogické podpůrné prostředky jsou v těchto školách pilíři úspěšného vzdělávání žáků s mentální retardací.This bachelor thesis focuses on pros and cons of integration of primary school pupils with light mental disability. It intends to find special pedagogical methods in special primary schools and the educational mainstream. In the theoretical part I pursue light and medium mental retardation, its aetiology and classification. I also address the system of education, especially education of pupils with mental disability. In the practical part of this thesis, I examine special pedagogical methods through the use of quantitative research. I focus on three integrated pupils with mental disability from South Bohemian primary schools and special primary schools in České Budějovice and Třeboň. I collected the data through structured interviews with teachers and teacher assistents from primary schools and special primary schools. As an additional method, I also gathered information through observation. The results of this research show that such special pedagogical methods are provided to pupils with special educational needs to ensure their successful integration and education. Special methods are used individually and specified according to the degree of retardation. These methods are almost identical among different special primary schools. Special pedagogical methods are the pillars of successful education of pupils with mental retardation.
Klíčová slova:
integrace; mentální postižení; speciálně pedagogické podpůrné prostředky; základní vzdělávání; integration; mental disability; primary Education; special education support resources Citace: PIPKOVÁ, Edita. Klady a zápory integrace žáka s mentálním postižením na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/25635