Název:
Doučování jako specifická forma podpory sociální integrace romských dětí
Překlad názvu:
Private tutoring as a specific form of support and social integration of Gipsy children.
Autoři:
FRAŇKOVÁ, Edita Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zpracovaná na téma Doučování jako specifická forma podpory sociální integrace romských dětí. Cílem je navržení efektivních metodických postupů pro doučování romských dětí v Kontaktním centru Maják, který náleží Salesiánskému středisku mládeže - dům dětí a mládeže České Budějovice, při respektování specifik cílové skupiny. Postupy jsou založené na neformálním charakteru pedagogické činnosti s využitím alternativních edukačních metod. Součástí práce je vytvoření metodických podkladů pro doučování konkrétního učiva českého jazyka 3. třídy. V práci je na základě studia odborné literatury vymezena terminologie základních užívaných pojmů. Dále jsou charakterizována psychická a sociální specifika Romů a romské rodiny. Ta se v určitých sociálních znacích a vnímaných hodnotách odlišují od rodiny majoritní společnosti. Následující část se týká oblasti snahy státu ve vzdělávání Romů. Značná část práce je věnovaná alternativním formám a metodám výuky. Další kapitoly se zaměřují na problematiku sociálně vyloučeného sídliště Máj, v němž žijí děti navštěvující individuální doučování Kontaktního centra Maják. Podrobněji se zabývám současným systémem doučování s návrhem inovativního postupu práce. Výstupem mé práce je, na základě zjištěných informací a navržených inovativních postupů, vytvoření edukačního projektu, který bude prakticky uplatněn v Kontaktním centru Maják.The thesis is elaborated on topic Private tutoring as a specific form of support and social integration of Gipsy children. The aim was to propose efficient methodical procedures for tutorage of Roma children in Maják Contact Centre belonging to Salesian Youth Centre ? the Children and Youth Centre in České Budějovice, respecting the specific target group. The procedures are based on the nature of informal educational activities using alternative teaching methods. The thesis comprises a methodical basis for tutoring of particular subject matter of Czech language for third classes. Based on the study of specialized literature, the terminology of basically used terms has been defined. In the second part psychological and social specifics of Roma and of Roma families were characterized. Their family differs in certain social characteristics and perceived values from the majoritarian family. The next part concerns the efforts of government on education of Roma. Much of the thesis is devoted to alternative forms and methods of teaching of Roma. Next chapters focus on the problems of socially excluded block of flats called Máj, where Roma children attend individual tutoring in Maják Contact Centre. I deal in detail with the current system of tutoring including innovative procedures. Based on the found information and on proposed innovative procedures and examples, the conclusion of the thesis explains the created educative project with regard to real possibilities of Maják Contact Centre.
Klíčová slova:
doučování; Kontaktní centrum Maják; Romové; Salesiánské středisko mládeže ? dům dětí a mládeže České Budějovice; sociální integrace; Contact Centre Maják; Gypsy; Salesian Youth Centre ? the Children and Youth Centre in České Budějovice; social integration; tutoring Citace: FRAŇKOVÁ, Edita. Doučování jako specifická forma podpory sociální integrace romských dětí. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/25607