Název:
Postavení dítěte s handicapem v kolektivu předškolních dětí.
Překlad názvu:
A handicapped child position in a group of pre-school children.
Autoři:
HOLKUPOVÁ, Martina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce nese název ?Postavení dítěte s handicapem v kolektivu předškolních dětí?. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická se člení na tři kapitoly. První kapitola popisuje vývojové zvláštnosti předškolního věku, druhá část se zabývá problematikou mentální retardace, její charakteristikou, etiologii a klasifikací. Přibližuje psychické zvláštnosti mentálně postižených dětí a jejich edukaci v běžné i speciální mateřské škole. Třetí část se věnuje problematice slepoty, jejímu rozdělení a etiologii. Přibližuje diagnózu anoftalmií, zaměřuje se na vývojové odlišnosti slepého dítěte předškolního věku a jeho edukaci. Praktická část přináší výsledky kvalitativního šetření. Metody použité v tomto šetření jsou pozorování, projektivní a sociometrická metoda. Předmětem šetření bylo zjistit postavení dvou těžce handicapovaných dětí v kolektivu dětí intaktních, sledování typických projevů chování těchto dětí a jejich možný vliv na vztahy ve třídě.The name of this work is ?The Position of a child with a disability in a group of pre-school children?. The work ist divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes the developmental special traits of pre-school age, the second part deals with mental retardation, its characteristics, etiology and classification. Hereafter, it shows the psychological special traits of mentally disabled children and their education in specialized and common kindergarten. The third part deals with the problem of blindness, its classification and etiology. It defines also the diagnosis of anophthalmia, focusing on developmental differencies of a blind child at pre-school age and its education. The practical part presents the results of qualitative research. The methods used in this investigation are observation and projective and sociometric method. The theme was to determine the position of two variously handicapped children in a group of other healthy children, monitoring typical behavior of these children and their possible impact on relationships in the classroom.
Klíčová slova:
integrace; mentální retardace; slepota; vývoj předškolního dítěte; blindness; development of a pre-school child; integration; mental retardation Citace: HOLKUPOVÁ, Martina. Postavení dítěte s handicapem v kolektivu předškolních dětí.. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/24484